שאל את הרב

מנסה לשמור על פגם הברית

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 01/08/19 10:42 כט בתמוז התשעט

שאלה

שלום רב,

אני רוצה לשתף אותך בתקופה שאני נמצא בה , אני מנסה לשמור על פגם הברית אחרי שנים שניסתי ולא הבנתי את המשמעות של הפגם, גם אחרי שהבנתי את הנזק והחומרה בתורה הצלחתי להחזיק רק אחרי שבוע וזה היה קשה מאוד אני חי בחברה חילונית זה קשה, אני באמת ניסתי כמה פעמים ממש לשמור זה הגיע למצב שהיה לי לחץ פנימי והאוזניים שלי נהיו אדומות בגלל שהגוף שלי היה רגיל לזה,אחרי שנפלתי בשבוע שניסתי לשמור בצורה קפדנית נפלתי כמה פעמים מרוב התייאשות,אני מרגיש לחץ ממש חזק שאני לא עושה את זה, זה קשה כי חברים מדברים על זה בנות הולכות ברחוב סלח לי על הביטוי חצי ערומות. מה לעשות? לחזור בתשובה עם כיפה כרגע אני לא יכול אבל אני מאד רוצה.

1.האם תיקון הכללי מתקן את פגמי הברית שעשיתי ללא ידיעה ובזדון לצערי

2.כל כמה זמן אפשר לקרוא את התיקון הכללי

3. אני מרגיש כל פעם שאני שומר את פגם הברית במיינדסט שאני קיצוני או פרימיטיבי וזה לפעמים גורם לי ללחץ שאולי אני מפספס את ההרגשה הזאת של הוצאת זרע לבטלה.

4.אני מרגיש צבוע שאני אומר כל פעם לקב"ה שאני אפסיק או שאני אנסה ובסוף נכנע ואז נופל כמה פעמים מתוך כעס על החולשה שלי.

5.אני רוצה לנקות את המצפון שלי מפגם הברית מהזרע לבטלה שהוצאתי במהלך השנים

6.אני עדיין נחשב יהודי ?אחרי כל הפגמי ברית הרבים שעשיתי אני מרגיש עצוב

תודה

תשובה

בס"ד

שלום רב,

כדי להציע את הפתרון, אצביע תחילה על הקשיים שלך כפי שהם עולים מתוך השאלה:

ציטוט סעיף 3: "אני מרגיש כל פעם שאני שומר את פגם הברית, במיינדסט שאני קיצוני או פרימיטיבי וזה לפעמים גורם לי ללחץ שאולי אני מפספס את ההרגשה הזאת של הוצאת זרע לבטלה". במילים פשוטות: אתה לא באמת שלם ברצון שלך לשמור ברית. אתה לא משוכנע לשמור ברית מתוך הבנה והחלטה שזה לגמרי נכון.

(ציטוט) "אחרי שנים שניסתי ולא הבנתי את המשמעות של הפגם, גם אחרי שהבנתי את הנזק והחומרה בתורה..." אתה מנסה לשמור ברית רק בגלל החומרה והנזק, רק מתוך פחד. 'סרטים-של-רבנים' מפחידים אותך. מעולם לא למדת לעומק את הנושא, לא פלא שאינך מבין ואינך משוכנע שחשוב ונכון לשמור ברית.

מכאן מגיעים לסעיף 4: "אני מרגיש צבוע שאני אומר כל פעם לקב"ה שאני אפסיק או שאני אנסה ובסוף נכנע ואז נופל כמה פעמים מתוך כעס על החולשה שלי". בגלל הפחד שלך אתה מבטיח לקב"ה שתפסיק, אבל הפחד מחליש אותך ונוטל ממך את הכוח שנדרש כדי להפסיק באמת. החולשה שלך מאפשרת ליצר להתגבר עליך, אתה כועס על עצמך - הכעס הזה עוד יותר מחליש אותך - ושוב היצר מתגבר...

סעיף 5 מוכיח שאתה פועל רק מתוך פחד: "אני רוצה לנקות את המצפון שלי מפגם הברית מהזרע לבטלה שהוצאתי במהלך השנים". גם סעיף 6 מעיד על גודל רגשי האשמה שרובצים עליך: "אני עדיין נחשב יהודי ?אחרי כל הפגמי ברית הרבים שעשיתי"... אתה מסיים: "אני עצוב". מילים אלו מאוד נוגעות בלבי, לכן המטרה המרכזית בתשובה שלי היא לגרש את העצבות שלך ולעודד אותך:

א. אתה לא רשע (גם אם יש לך כמה חטאים) אתה וודאי יהודי והקב"ה אוהב אותך. התנ"ך וחז"ל מלמדים אותנו שחזרה בתשובה פתוחה תמיד לכל יהודי (גם כאלה שחטאו הרבה יותר ממך!).

ב. צריך להסתלק מהפחד. לא לשמור ברית מתוך פחד אלא מתוך בחירה. קשה לפרט בתשובה קצרה את הערך והחשיבות הגדולה של שמירת ברית מתוך תודעה רוחנית עמוקה ומשמעותית. קשה לתאר את ההתעלות הרוחנית שאדם חווה כשהוא מצליח להסתלק מעינוג עצמי חסר תוחלת (אני ממליץ לך למצוא רב שילמד אתך על הערך של שמירת ברית).

ג. תזכור שאלוקי ישראל הוא אל רחום וחנון, ארך אפים... ד' רואה כל אדם במצבו, בנסיבות שלו. ד' בוחן כליות ולב - מביט לעמקי לבבו של אדם ומוצא שם את האמת הפנימית העמוקה. ד' יודע בדיוק עד כמה אדם מנסה באמת להשתנות ועד כמה אדם מצהיר מן הפה ולחוץ. ד' יודע בדיוק אלו כוחות אתה משקיע כדי לשמור ברית. ד' יודע בדיוק כמה קשה לך, לכן ד' יודע לשקול ולהעריך את הנפילות שלך.

ד. ככל שאתה תתקדם ברצון עמוק ואמתי לשמירת ברית ובכל פעם שתעמוד בניסיון של שמירת הברית, תדע שבשמים מתברכים בך ושמחים בך. כך תנקה את המצפון שלך מכל רגשי האשמה - תרגיש אהוב ורצוי אצל הקב"ה.

ה. שמירת ברית היא מלחמה ארוכה, יש בה עליות וירידות, הניצחון מגיע רק בסוף. לכן אל תיבהל מנפילות, אל תתן להן לגרום לך להרגיש כישלון, אל תתן לנפילות להחליש אותך. תמיד תאמר לעצמך: הקב"ה רואה את הלב שלי, ד' יודע כמה חשוב לי לשמור ברית, הקב"ה אוהב אותי בזכות המאמצים העצומים שאני עושה כדי להצליח.

בברכת חזק ואמץ

כתבות נוספות