שאל את הרב

מניין מרפסות

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 13/04/20 02:37 יט בניסן התשפ

שאלה

ערב טוב.

רציתי לברר האם מניין של מתפללים שעומדים בנפרד במרפסת ויש קשר עין חלקי בין המתפללים, (כי המתפללים לא יכולים לראות את אלו שלמעלה ולמטה) האם זה מצטרף למנין?

תשובה

לשואל שלום,

יש לחלק בין שני מקרים:

א. במידה ויש עשרה למטה שמתפללים, כל מי ששומע אותם יוצא ידי חובת תפילה בציבור, גם אם לא נמצא ברשות שלהם ואפילו אם לא רואה אותם אלא רק שומע. אחרת - לא מצטרפים כך.

ב. לדעתי, כמבואר בשו"ע סימו נה סעיף יג ואילך,

'מניין מרפסות' כשאין כינוס עשרה קשיח, אינו חל מבחינה הלכתית כיוון שיש חילוק רשויות בין המתפללים, והם לא מוגדרים 'נמצאים במקום אחד', לכן אין אפשרות לומר דברים שבקדושה, כמבואר בערוך השולחן סעיף כ.

הרחבה: צריך שיהיה מקום אחד שהוא מקום הכינוס ואליו מצטרף מי שנמצא במרפסת או ברשות אחרת. כאן אין שום דבר המצרף. גם אנשים נמצאים בשדה זקוקים לאיזה דבר שמאחד אותם; שמיעת החזן וראיה של כולם, ושלא יהיה מחיצה שמפרידה ביניהם כלומר צואה, עבודה זרה וכו'. במקרה שלנו, אין חיבור בין האנשים. בסעיף יד מרן השו"ע דן שיש תשעה מכונסים במקום אחד, ואחד מצטרף. ברור הדבר שהוא מצטרף עימהם וביחד יוצרים חיבור. כאן אין כלום.

יחד עם זאת, יש עניין לכוון את כל תפילות היחיד לשעה אחת.

זו העת להעתיר בתפילות יחיד עד לב השמיים

וה' הטוב ירחם בעדנו ויושיענו. עת צרה היא ליעקב, וממנה, מתוכה ומכוחה, יוושע!

עריכה: לאור התקנות האוסרות על קיום מניין מרווח, כיוון שזו שעת דחק גדולה ללא אפשרות אחרת, וראיתי עם בני ישראל ה מצטערים על קדיש וקדושה, יש למתירים לצרף מרפסות על פי הכרעת המשנ"ב על מי לסמוך.

כתבות נוספות