שאל את הרב

מלכודת דבק לעכברים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 27/07/12 08:46 ח באב התשעב

שאלה

שלום כבוד הרב!

כיום קיימת מכת עכברים גדולה, ורבים משתמשים במלכודת הנקראת מלכודת דבק. מלכודת זו בעצם מדביקה את העכבר ומונעת ממנו לזוז. זה תמיד היה נראה לי נורא אכזרי- העכבר שנתפס שם נאבק עד התשה במשך זמן ארוך, הגסיסה ממושכת וקשה במיוחד. המכרסם סובל מחרדה עמוקה ומכאבים כתוצאה מתלישת פרווה, קריעת עור ושברים בגפיים. יש עכברים שמכרסמים את גפיהם כדי להשתחרר, אך מיד נתפסים שוב באיזור אחר ומנסים לכרסם גם אותו. אם המכרסם לא נחנק מהדבק, הוא עלול להישאר לכוד במשך מספר ימים עד למותו מצמא ומרעב.

שאלתי היא כזו- האם לא ראוי לאסור את המלכודת הזו משום צער בעלי חיים? הרי מחירה הוא כשל מחיר מלכודת קפיץ (כזו שהורגת מיידית), ושל עוד אפשרויות הדברה יותר הומאניות ולכן המחיר אינו פונקציה. נכון שזו חיה שיש איתה בעיה תברואתית, אבל זה בעל חיים סובל! למה לא להימנע מלגרום ליצור חי סבל כה רב ולאסור את זה הלכתית, שהרי "כל המרחם על הבריות, מרחמין עליו מן השמים"? תודה רבה!

תשובה

בס"ד
שלום רב,
לרוב הדעות חובת צער בעלי חיים היא דאורייתא.
במסכת בבא מציעא (דף פ"ה ע"א) מסופר על רבי יהודה הנשיא, שלא ריחם על עגל שיועד לשחיטה, ובעקבות זאת קיבל יסורים משמיים. יסורים אלו חלפו רק כאשר למד לכבד את בעלי החיים וגילה רחמנות כלפי גורי חולדות ששפחתו רצתה לזרקם. דברים אלו מבהירים שצער בעלי חיים נוגע גם לגורלם של חולדות ועכברים.
מלכודות דבק גורמות סבל רב יותר מאשר מלכודות אחרות ומבחינה זו ודאי ראוי שלא להשתמש בהם.
עם זאת, לא כל דבר שאינו ראוי נכנס מיד לקטגוריה של איסור.
לדוגמה בעניין ציד, הרב יחזקאל לנדא, רבה של פראג ומגדולי הפוסקים בחציה השני של המאה ה-18, בשו"ת "נודע ביהודה", מסתייג מאוד מציד ספורטיבי: ""ואמנם מאד אני תמה על גוף הדבר: ולא מצינו איש ציד רק בנמרוד ובעשו, ואין זה דרכי בני אברהם יצחק ויעקב... ואיך ימית איש ישראלי בידיים בעלי חיים בלי שום צורך, רק לגמור חמדת זמנו להתעסק בצידה?"
למרות זאת הוא אינו אוסר את הציד מפני שצורכי האדם קודמים.
כך גם כאן - אפשר להמליץ על מלכודות אחרות אבל מי שעכברים וחולדות פוגעים בשלוות נפשו ומשיקולים שונים דווקא מלכודת דבק מתאימה לצרכיו - לא ניתן לאסור עליו את השימוש בה.‏‏

הרב קוק עסק בשאלת זכויות בעלי החיים ובטא בסוגיה זו עמדה עקרונית חשובה מאוד:
התקדמות המוסר האנושי חייבת להעשות בתהליך מסודר. כך ראינו גם בדורות קודמים. יש להשלים את הדאגה לזכויות חשובות יותר ורק אחר כך לעבור לזכויות הבאות.
כיום צריך למקד את כל הכוח בדאגה לזכויות בני אדם. כאשר יגיעו ימים טובים בהם נשלים את זכויות בני האדם נעבור במרץ רב לבקש את זכויות בעלי החיים. לצערי טרם הגענו לעידן זה.

כתבות נוספות