שאל את הרב

מלך משיח שלא בארץ ישראל

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 06/06/02 02:12 כו בסיון התשסב

שאלה

לכבוד הרב.

השאלה היא שאלה תיאורטי, שניתן לפתור אותה בקלות, אבל היא בעלת השלכות גדולות על הבנתי על תוקף מדינת ישראל כעם השם.

השאלה היא בתקופת מלכות ישראל ויהודה, בעיני הגויים- מה היה היחס של כל אחת מהממלכות, כמייצגות את עם ה'?

הרי אם הוודאות שלנו, שמדינת ישראל, היא המלכות היהודית, מתוקף כך ששם ה' נקרא עליה, לפחות בעיני העמים. מה התוקף לממלכת יהודה,

מניין לנו הביטחון שעל מלכות ישראל נקרא השם, ושלא תקום מלכות אחרת, יהודית ממנה, שיתברר למפרע כי היא מלכות ה'?

בתודה אריאל

תשובה

בס"ד

אין שום אפשרות למלכות כל שהיא שיש לה ערך הלכתי אם היא לא בארץ ישראל.
אפילו דוד המלך בשעה שגלה ממלכותו לעבר הירדן בבורחו מפני אבשלום בנו הוא לא הקריב קרבן כמו מלך אלא כמו יחיד.

בזמן בית ראשון שניהם היו בארץ ישראל ולכן היתה בעיה אבל לא היתה אפשרות להקים שתי מרכזים רוחנים.

זה היה בדיוק "עגל הזהב" שעשה ירבעם בן נבט.

וכך מובא בספר מלכים א פרק יב
(כו) וַיֹּאמֶר יָרָבְעָם בְּלִבּוֹ עַתָּה תָּשׁוּב הַמַּמְלָכָה לְבֵית דָּוִד:
(כז) אִם יַעֲלֶה הָעָם הַזֶּה לַעֲשֹוֹת זְבָחִים בְּבֵית יְהֹוָה בִּירוּשָׁלַם וְשָׁב לֵב הָעָם הַזֶּה אֶל אֲדֹנֵיהֶם אֶל רְחַבְעָם מֶלֶךְ יְהוּדָה וַהֲרָגֻנִי וְשָׁבוּ אֶל רְחַבְעָם מֶלֶךְ יְהוּדָה:
(כח) וַיִּוָּעַץ הַמֶּלֶךְ וַיַּעַשׂ שְׁנֵי עֶגְלֵי זָהָב וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם רַב לָכֶם מֵעֲלוֹת יְרוּשָׁלַם הִנֵּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם:
(כט) וַיָּשֶׂם אֶת הָאֶחָד בְּבֵית אֵל וְאֶת הָאֶחָד נָתַן בְּדָן:
(ל) וַיְהִי הַדָּבָר הַזֶּה לְחַטָּאת וַיֵּלְכוּ הָעָם לִפְנֵי הָאֶחָד עַד דָּן:
(לא) וַיַּעַשׂ אֶת בֵּית בָּמוֹת וַיַּעַשׂ כֹּהֲנִים מִקְצוֹת הָעָם אֲשֶׁר לֹא הָיוּ מִבְּנֵי לֵוִי:
(לב) וַיַּעַשׂ יָרָבְעָם חָג בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁמִינִי בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ כֶּחָג אֲשֶׁר בִּיהוּדָה וַיַּעַל עַל הַמִּזְבֵּחַ כֵּן עָשָׂה בְּבֵית אֵל לְזַבֵּחַ לָעֲגָלִים אֲשֶׁר עָשָׂה וְהֶעֱמִיד בְּבֵית אֵל אֶת כֹּהֲנֵי הַבָּמוֹת אֲשֶׁר עָשָׂה:
(לג) וַיַּעַל עַל הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה בְּבֵית אֵל בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁמִינִי בַּחֹדֶשׁ אֲשֶׁר בָּדָא מִלִּבֹּד \{מִלִּבּוֹ\} וַיַּעַשׂ חָג לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּעַל עַל הַמִּזְבֵּחַ לְהַקְטִיר:

כתבות נוספות