שאל את הרב

מלאך ובהמה- אותה דרגה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 12/09/12 14:47 כה באלול התשעב

שאלה

שלום!

בשיעור מחשבת למדנו טענה האומרת שבהמה ומלאך נמצאים באותה דרגה מכיוון ששניהם ממלאים את רצון הבורא באופן מלא בעולם. שניהם מבצעים את כל מה שהקב"ה רוצה מהם ולכן שניהם נמצאים באותה דרגה רוחנית.

רציתי לשאול אם טענה זו נכונה, שהרי מלאך קרוב הרבה יותר לקב"ה מאשר בהמה, הוא נמצא ממש תחת כסא הכבוד ואילו הבהמה היא הרבה יותר גשמית, היא נמצאת בארץ אז איך זה ייתכן שהם באותה דרגה רוחנית?!

תודה רבה!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

זו שאלה נפלאה והיא מבהירה את מעמדו של האדם בבריאה.
הדימיון בין המלאך והבהמה אינו חלילה דמיון מלא אלא רק בנקודה אחת - לשניהם אין בחירה חופשית.
בדיוק בנקודה זו מתבטא הייחוד של האדם - הוא היצור היחיד שיש לו בחירה חופשית, בכך יתרון האדם מן הבהמה וגם מן המלאך. לאדם יש מעמד מיוחד בין הנבראים, מעמדו מוקנה לו מתוקף הבחירה החופשית. הבחירה מחייבת את האדם להחליט מה מקומו. האדם נברא כך שהוא יכול להיות כמו בהמה - יש לו יצרים ותאוות שעלולים להביא אותו לרדוף חומריות כמו בהמה.
אבל לאדם יש נשמה אלוקית שמאפשרת לו להגיע לדברים רוחניים נשגבים ולרומם את הגוף החומרי שלו אל מקומם של המלאכים (על ידי קיום מצוות ומעשים טובים).
ודאי מקומו של המלאך גבוה מאוד מהאדם. המלאך פועל בדברים רוחניים עליונים ('תחת כיסא הכבוד') זהו יתרון של מלאך שאדם לא מתקרב אליו.

לסיכום - למלאכים מקום קבוע בין העליונים. גם לבהמה מקום קבוע בעמקי החומר. יש דמיון בין מלאך ובהמה - שניהם לא יכולים לשנות את מקומם - אין להם בחירה חופשית.
האדם שונה בכך שהוא קובע את מקומו - הוא יכול להשפיל עצמו למדרגת בהמה ויכול להרים עצמו למקומות נשגבים, מלאכיים. הבחירה החופשית היא יתרון של האדם אפילו על פני המלאכים.

כדי שתוכלי להרחיב ולהעמיק בדברים אני מביא לך שתי תשובות, יש בהם מקורות לדברים שציינתי:

להלן קטע מתוך שעור של הרב אליהו ממן:
http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=8258

"'כה אמר ה' צבאות אם בדרכי תלך ... ונתתי לך מַהְלְכִים בין העומדים האלה' (זכריה ג, ז). הנה נודע שהמלאכים נקראים עומדים, כמו שכתוב (ישעיהו ו', ב'): 'שרפים עומדים'. וגם הנשמות קודם בואם לעולם-הזה נקראים גם כן עומדים, כמו שכתוב (מ"ב ה', ט"ז; וכעין זה שם ג', י"ד. מ"א י"ז, א. שם י"ח, ט"ו): 'חי ה' אשר עמדתי לפניו'. רק אחרי ירידת הנשמות לעולם-הזה בהתלבשות בגוף ונפש הבהמית נקראים מַהְלְכִים ..." ("תורה אור" וישב דף ל/א עיי"ש).
עוד "פירוש: שהאדם הוא העולה במדרגתו יותר והמלאך עומד תמיד במדרגה אחת מעת שנברא והאדם יכול לעלות מעלה מעלה, וזה שנאמר: 'שרפים עומדים ממעל לו' (ישעיהו ו', ב')" [ביאורי הגר"א - "אמרי נועם" - על מסכת ברכות (סד), ד"ה הנפטר].
ו"במדרש (שיה"ש רבה, ח') (נאמר): 'חברים מקשיבים לקולך' - כי המלאכים נקראים חברים לישראל ... מלאכים נקראו עומדים, וכתוב (זכריה שם): 'ונתתי לך מַהְלְכִים בין העומדים האלה'. ישראל נקראו מַהְלְכִים. מלאכים שאין להם כח של בחירה עומדים הם במדרגתם - לא יכולים לעלות ולא לנפול ממדרגתם, ישראל שיש להם זכות בחירה - יכולים לעלות במדרגה ויכולים חס ושלום לנפול ממדרגתם (ועי' בסוף ספר "דרך עץ חיים" לרמח"ל). וזהו החברות שישנה לישראל עם המלאכים - שומרים הם המלאכים על ישראל שלא יפלו, ועוזרים ישראל למלאכים לעלות, וזה הוא ועופפים, וכתוב במלאכים (ישעיהו שם): 'ובשתים יעופף', וזו היא הבחינה של התמזגות ישראל עם המלאכים, אבל התמזגות זו היא רק עם מלאכי ארץ-ישראל, שכתוב (דברים ח', ט'): 'ארץ אשר ... לא תחסר כל בה', יש למלאכי ארץ-ישראל' כל הבחינות האלו, למלאכי חו"ל אין התמזגות עם ישראל והינם בבחינת שיתוף עם ישראל" ["שמועות ראי"ה" - בראשית, ויצא (עמ' סז), עיי"ש].
עד כאן - מהשעור של הרב ממן.

אפשר לעיין גם בדברים החשובים של הרב יוסף אלנקווה
https://www.kipa.co.il/ask/show/14571-מי-יותר-גדול,-אדם-או-מלאך

כתבות נוספות