שאל את הרב

מכנס חצאית

חדשות כיפה הרב שי פירון 23/01/02 13:57 י בשבט התשסב

שאלה

בתקופה האחרונה מאוד נפוצה לבישת מכנסי חצאית לבנות רציתי לדעת האם יש עם זה בעיה הלכתי כל שהיא. לפי מה שידוע לי מכנס החצאית פותר את בעיית הצניעות שקיימת במכנסים- הם גם רחבות וגם לא מבליטות אזורים צנועים.

מקווה לתשובה

תודה

גלית

תשובה

ב"ה

גלית,

ברכת ה' עלייך.

בתמצית אומר שבמכנסיים יש שתי בעיות הלכתיות וענין אחד כללי.

הבעיה האחת היא בעיה צניעותית. מתקנות עזרא למדנו שאין לה לאישה לילך בבגד שמבליט איזורים המוצנעים שבגופה. ולכן יש במכנסיים הדוקים בעיה הלכתית צרופה של צניעות.
הבעיה שניה היא איסור לא ילבש, היינו הצורך בהבחנה בין בגדים המיוחדים לאישה לבין בגדים המיוחדים לאיש. ובימינו יש לשאול אם המכנסיים הם בגדים המיוחדים לאיש ובעיקר לאור העובדה שיש - בחלק מהדגמים - הבחנה בין מכנסי בנים לבין מכנסי בנות.

הנקודה השלישית היא הרצון ליצור זהות דתית קבוצתית המשמשת לשתי מטרות שונות: גאוות יחידה כלומר התחושה שאני חלק ממשהוא כללי יותר הנקרא ציבור דתי. ובה בעת יש בכך מטרה שניה והיא הצבת הסמלים כמונע את האדם מלחטוא. הכיפה המצויה על ראשו של האדם הדתי אמורה למנוע ממנו לנקוט בכמה צעדים שאלמלי היתה על ראשון היה נכשל בהם.

במכנסי חצאית אין אף אחת מהבעיות המתוארות בשני הסעיפים הראשונים. אך בה בעת אי אפשר מלהמנע מהטשטוש שהן יוצרות בין ציבורים שונים אף ששיקול זה איננו שיקול לאיסור.

יש שרצו לאסור בטענה שזה יגרום לבלבול ומתוך כך יבואו הבנות ללבוש גם מכנסיים הדוקות. זו שאלה רצינית מאוד שאי אפשר להתעלם ממנה. אולם, לא יתכן שנאסור לבישת חצאית בשל העובדה שיש חצאיות שאינן צנועות. לכן גם שיקול זה אינו מכריע לאיסור.

יש מקומות בארץ, בעיקר בחורף ובימי הרוחות שאין ספק שחצאית מכנסיים צנועה יותר.

לכן,ברמה ההלכתית אינני מוצא מקום לאסור חצאית מכנסיים אם היא רחבה דיה ודומה לחצאית יותר ממה שהיא דומה למכנסיים. אבל, משהוא פנימי, אולי שמרנות ואולי הבנה חינוכית מעמיקה מכריח אותי לומר שאינני שלם עם כך.

להמציא איסורים - לא, אבל לומר שאין דעתי נוחה מכך - למה לא?

וצריך להוסיף, שיש לבחון מאיפה בא הרצון ומה הגורם המחולל אבל כל אלה אינם סיבה לאסור, והאדם יראה לעיניים ורק ה'
ללבב.


בברכה,

שי

כתבות נוספות