שאל את הרב

מכנסיים לבנות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/05/02 18:01 כב באייר התשסב

שאלה

למה לא מוכנים לקבל שינויים בתרבות הלבוש אצל בנות? אני לא מדבר על אי-כיסוי הגוף, אלא כמו מכנסיים. מישהו אמר לי שזה לא דרכן, אבל כיום ישנם מכנסיים מיוחדים לבנות, וזה כבר דרכן? וגם בנים פעם הלכו עם שמלות וחלוקים. למה להם מותר לשנות?

תשובה

שלום רב,
בכדי לענות על שאלתך, שאינה קשורה לגדרי צניעות אלא להגדרות של מצוות "לא ילבש", רציתי לצטט מכתב של הרב יעקב אריאל שליט"א, שהופיע בספר "קדושים תהיו" על "אופנת לבישת מכנסיים לבנות בדורנו":
"עקרונית צדקת בהערתך שכיום מכנסיים אינם לבוש אופייני לגבר דווקא, אולם כבר לימדנו הרמב"ן בפרושו לפסוק "קדושים תהיו", שאין להתייחס אל המצוות בצורה פורמלית ויבשה בלבד, אלא יש גם לרדת לעומק הרעיונות המסתתרים מאחורי ההגדרה הפורמלית, ולקיים גם את רוח המצווה, כי אחרת עלול האדם להפוך ל"נבל ברשות התורה". לכן עלינו לשאול את עצמנו – האם רוח היהדות נוחה מלבוש זה או לא?
עלינו להשתחרר מהשעבוד אליו אנו משועבדים, שבענייני אופנה מכתיבים לנו זרים את צורת לבושנו, ולקבוע את המתאים והיפה לנו על פי רוח התורה ורעיונותיה המקובלים והמוסריים. המכנסיים כשלעצמם אינם חמורים כמו עצם ההיגררות אחרי מוסכמות ללא ביקורת עצמית וזקיפת קומה אישית. אותם חוגים הנמנעים מללבוש מכנסיים, נמנעים, בדרך כלל, גם מחיקוים של הרבה אורחות חיים פסולים הנהוגים בחברה המתירנית שלנו…
עצם אופנת המכנסיים באה לציין את שאיפתה של האישה להדמות לגבר; בכל תחומי החיים במאה שלנו. אין אמנם להכחיש את העובדה שתנאי החיים השתנו במידה רבה, ועיסוקה של האישה שונה כיום בהרבה מבעבר, אך יש להיזהר מקיצונות הבאה לטשטש הבדלים ביולוגים ונפשיים מהותיים בין האיש והאישה, ולגרום לאישה להזניח את תפקידה כרעיה וכאם. טמון בכך אסון הן לאושרה של האישה, בהטילה על עצמה אחריות שאינה הולמת את טבעה ונטיותיה, והן ליציבות המשפחה…
דווקא בתקופה של בלבול רעיוני, התפרקות מוסרית וערעור סמכויות, יש מן הראוי שנערה רצינית תדע לשמור על צלילות דעתה ובהירות השקפותיה, ותראה בלבוש האופייני לאישה (ועדיין נותר הלבוש הנשי האופייני אך לה ולא לגבר) סמל לביטוי עצמיותה ויחודה".
עד כאן ציטטתי את מכתבו של הרב יעקב אריאל, כולי תקווה שהדברים עונים על עיקרי השאלה.
כדאי לעיין בתשובות נוספות בנושא זה, בכתובות:
הרב שי פירון – https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=2164
הרב שמואל אליהו – https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=2128
חברים מקשיבים – https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=449
בברכה,
שמיר, חברים מקשיבים.

להרחבה נוספת כדאי לעיין בספרים: קדושים תהיו עמ' 124–125, הליכות בת ישראל בתחילת פרק ז', מכתב מהרב אלימלך בר שאול בספר קדושים תהיו עמ' 253–256, פרוש הרש"ר הירש על מצוות "לא ילבש" דברים כ"ב ה'.

כתבות נוספות