שאל את הרב

מי היה הגר הראשון

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 21/01/13 18:30 י בשבט התשעג

שאלה

שלום לך כבוד הרב

1) מי היה הגר הראשון, אברהם או יתרו?

בכתבה קראתי "...יתרו הגר הראשון, חלוץ הגיור, שהתגייר וגייר את כל משפחתו, משמש אב- טיפוס לגיור כהלכה, וכי אין גיור ללא שמירת מצוות. הוא ההמחשה האישית לסור מרע ובחירה בטוב.."

ומנגד, קראתי "...אברהם אבינו מכיר ביחודו של הקדוש ברוך הוא בעולם. ואמנם הפעם הראשונה שמילה "גר" מופיע בתורה זה בקשר לאברהם. כאשר הוא קונה חלקת קבר לשרה במערת המכפלה, הוא אומר לבני חת "גר ותושב אנכי עמכם.."

2) מה פירוש וההבל בין גר תושב לגר צדק?

3) אם הדרוזים מאמינים ביתרו ובתורתו, שהוא בסופו של דבר הבין וקיבל את תורתו של הקדוש ברוך הוא, לכאורה משתמע שהם מקבלים בקיומו של הקדוש ברוך הוא. אם כך, מדוע לא מתגריים?

תודה רבה וכל טוב.

תשובה

שלום לך, ותודה על השאלות המעניינות.

1) למילה "גר" יש כמה משמעויות. כנראה שיתרו היה הגר הראשון המוזכר בתורה במובן של נכרי המצטרף לעם ישראל.
(אמנם, כתוב ששאברהם ושרה עלו לארץ ישראל עם "הנפש אשר עשו בחרן". חז"ל מבארים שהכוונה היא שאברהם היה מגייר את האנשים ושרה היתה מגיירת את הנשים, והם עלו איתם).

אברהם היה גר במובן של נכרי הבא להתגורר בארץ אחרת (נראה לי שמזה נובע הפועל "להגר" במובן של לעבור להתגורר לארץ אחרת), וזו הכוונה באומרו לבני חת "גר ותושב אנכי עמכם".

נראה לי שקצת קשה לקרוא לאברהם גר באותה המשמעות של יתרו, שהרי הוא לא הסתפח על שום עם אחר, עוד לא היה עם יהודי להתגייר אליו. הוא היה שורש העם היהודי בעצמו!

מעניין לציין שחכמינו מבינים שבקבלת התורה בהר סיני עם ישראל כולו עבר מעין טקס גירות, וטקס זה הוא היסוד לתהליך הגירות עד היום (בסוף התשובה ציטטתי את הרמב"ם בנושא).

2) אני מצטט לך את דברי הרמב"ם על גר תושב:

["איזה הוא גר תושב?
זה עובד כוכבים ומזלות שקיבל עליו שלא יעבוד עבודה זרה עם שאר המצות שנצטוו בני נח, ולא מל ולא טבל - הרי זה מקבלין אותו, והוא מחסידי אומות העולם. ולמה נקרא שמו "תושב"? לפי שמותר לנו להושיבו בינינו בארץ ישראל...
ואין מקבלין גר תושב אלא בזמן שהיובל נוהג" ].

למעשה לפי דברי הרמב"ם אין כיום רלוונטיות למושג גר תושב, כל עוד לא יתחדש היובל.

גר צדק הוא נכרי שקיבל על עצמו תורה ומצוות ונוסף על נחלת ה' בתהליך גיור, טבל ומל, ודינו כיהודי גמור, חייב בכל דיני התורה.

3) אינני בקי בתורת הדרוזים... אם יש לך שאלות עליהם - תשאל אותם :)

אבל דע שאין לנו אידיאל לגייר את כל העולם. גישתנו שיש שבעים אומות העולם, ויש צורך בכל האומות האלו, ולא נכון לבטל אותם ולהפוך הכל לעם אחד. יש גם שבעים שרי אומות רוחניים - מלאכים המייצגים כל אומה בשמיים.
אנו מאמינים שהעולם הוא כמו גוף גדול, ולגוף יש אברים וחלקים שונים שמחזיקים אותו, ועם ישראל הוא כמו הלב בין האברים. אז חשוב לדאוג שהאברים יבינו את מקומם הנכון ולא ילחמו בלב שלהם, וישמעו להנהגתו, כי רק ככה הגוף יכול להתקיים בבריאות ולפעול, אבל הלב הוא לב והידיים הם ידיים והרגליים הם רגליים. ואם הזנב יחליף את הראש - נתקע כל הזמן, כי לזנב אין עיניים...

אז יש דבר כזה שנכרי מרגיש ששורש נשמתו שייכת לעם ישראל והוא מסתפח אלינו. אבל אין לנו שאיפה לכפות גיור על אף אחד, ואין לנו מעלה בזה.

השאיפה שלנו היא שכל העולם יכיר את האמת, שה' אחד, ויעבוד אותו במצוות האוניברסליות, כמו שבע מצוות בני נח (יש עוד מצוות לבני נח).

יש דרוזים רבים שאפשר לומר עליהם שהם נכרים כשרים, מקיימים שבע מצוות בני נח ומסייעים לעם ישראל (בעיקר בצבא).

[הוספה לעיון: ]

דברי הרמב"ם (הלכות איסורי ביאה פרק י"ג) על טקס הגרות לישראל:

[הלכה א
בשלשה דברים נכנסו ישראל לברית: במילה וטבילה וקרבן.

הלכה ב
מילה היתה במצרים, שנאמר: "וכל ערל לא יאכל בו". מל אותם משה רבינו, שכולם ביטלו ברית מילה במצרים חוץ משבט לוי, ועל זה נאמר "ובריתך ינצורו".

הלכה ג
וטבילה היתה במדבר קודם מתן תורה, שנאמר: "וקדשתם היום ומחר וכבסו שמלותם". וקרבן שנאמר: "וישלח את נערי בני ישראל ויעלו עולות" ע"י כל ישראל הקריבום.

הלכה ד
וכן לדורות כשירצה העכו"ם להכנס לברית ולהסתופף תחת כנפי השכינה ויקבל עליו עול תורה - צריך מילה וטבילה והרצאת קרבן, ואם נקבה היא טבילה וקרבן, שנאמר: "ככם כגר", מה אתם במילה וטבילה והרצאת קרבן אף הגר לדורות במילה וטבילה והרצאת קרבן.

הלכה ה
ומהו קרבן הגר? עולת בהמה או שתי תורים או שני בני יונה ושניהם עולה, ובזמן הזה שאין שם קרבן צריך מילה וטבילה וכשיבנה בית המקדש יביא קרבן ].

כתבות נוספות