שאל את הרב

מי ברא את אלוהים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/01/02 14:54 ב בשבט התשסב

שאלה

בבית ספרי למדנו שלכל דבר חייב שיהיה בורא (יוצר) אז הבנו מזה שהקב"ה הוא בורא העולם. השאלה שלי היא מי ברא את הבורא הרי לכל דבר יש יוצר?

בתודה.

תשובה

שלום רב,
שאלתך נובעת מתוך הכרות עם מערכת החוקים והכללים הקיימת בעולם, ובה לכל דבר יש סיבה. הדברים כולם תלויים זה בזה בשרשרת אינסופית של סיבה ומסובב (כלומר, מה שגרמה הסיבה) , או כלשונו של המהר"ל - "עילה" ו"עלול". כשאנו מתבוננים במציאות, אנו יכולים לחקור אחר הסיבה ולגלות את סיבתה, וכך להמשיך אחורה עוד ועוד - עד שבסופו של התהליך אנו מגיעים אל הסבה הראשונה שהיא הסיבה, המקור והשורש לכל המציאות כולה, והיא הבורא יתברך שמו.

וכאן אנו מגיעים לשאלתך מי ברא את הבורא.
התשובה על כך היא שהשאלה פשוט איננה נכונה, מכיוון שהיא לוקחת דבר השייך למערכת מושגים אחת, ומנסה למדוד אותו בקני מידה השייכים למערכת מושגים אחרת. הדבר דומה לשאלה: האם ירוק הוא גבוה או נמוך? או - קר הוא מר או מתוק?
מדובר בתחומים שונים שאין לערב ביניהם - צבע, טעם, טמפרטורה, ומידות במרחב.
כך גם בענינינו. המושג 'נברא' שייך רק לדברים הקיימים בתוך המערכת שלנו, ואי אפשר, מבחינה אובייקטיבית , לייחס אותו לבורא, שנמצא מחוץ למערכת זו, והוא זה שברא אותה על כל מושגיה. נסיון לעסוק בשאלות כאלו הוא אבסורד לוגי, כמו שלא שייך שדמות וירטואלית דמיונית השייכת למשחק מחשב מתוכנת פתאום תתחיל לחקור על מהותו של המוח המתכנת שיצר אותה.
אך זאת אנו יודעים על הקב"ה - "קדמון לכל דבר אשר נברא, ראשון ואין ראשית לראשיתו... ואחרי ככלות הכל לבדו ימלוך נורא, והוא היה, והוא הווה, והוא יהיה בתפארה" (מתוך תפילת שחרית).
שלך
יוני, חברים מקשיבים

כתבות נוספות