שאל את הרב

מטפחת כובע או פאה 2

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 31/05/02 08:02 כ בסיון התשסב

שאלה

קראתי את דבריך על פאה ומטפחת, וראיתי בשם הרבי שהוא הורה לחסידיו ללבוש דוקא פאה.

כיצד דבריך מתיישבים עם דבריו.

(צינזרתי חלק מהשאלה בגלל סגנון מתלהם)

תשובה

בס"ד

הרבי אומר בדבריו כי העדיפות של "פאה" היא בגלל שלדעתו אלה שילבשו מטפחת לא יעמדו בנסיון. "אז למה עליה לקחת על עצמה נסיון גדול כזה?" "כיון שבכל פעם ופעם עומדת האשה בנסיון".
ועוד הוא אומר שאע"פ שיש יחידות שעומדות בכך - יש לכל דבר "השפעה ציבורית" בנוגע לאחרות. ולכן אינו מסכים לפריצת גדר בנושא זה.

ומה שכתבת על צבע ואורך שזה שייך לגדרי הצניעות - יפה כתבת, אבל מעשים שבכל יום שהגדרים הללו כאן בארץ נפרצים ביותר על ידי לבישת הפאה הרבה יותר מאשר על ידי לבישת המטפחות.

וכנראה שבענין זה איכשר דרא כאן בארץ ישראל יותר מאשר בחו"ל. אולי בגלל שאנו מושפעים פחות מהגויים והסביבה שלהם, ואולי ההבדל בגלל שבין קדושת ארץ ישראל ואוירה המחכים לטומאת אדמת חו"ל.
על דברים אלו בודאי יבואו דברי הרבי על כך שדורנו היום יותר מהדר במצוות מהדור הקודם.
"שהרי זה מברכות עקבתא דמשיחא, אשר בת קמה וכו' וכו' להוסיף עליה בשמירת התורה והמצוה"

ראה נא שכאן בארץ ישראל גם מו"ר אבי הראשון לציון הרה"ג אליהו שהיה קשור עם הרבי מחב"ד. קשר כל כך הדוק שאיני יודע אם יש מישהו שיכול לעמוד על טיבו. גם הוא מורה לכל שואלת ללכת עם מטפחת ולא עם פאה.
גם הבבא סאלי ע"ה שהיה מוקיר בכל כוחו את הרבי מחב"ד והרבה להללו בכל פה - גם הוא יצא חוצץ בתוקף רב כנגד המנהג הזה של לבישת הפאה.
שמא תקשה איך הרבנים הללו שהיו בקשר כל כך הדוק עם הרבי הורו כנגד דעתו? תהיה חייב לתרץ אחד משני התירוצים. או את שניהם.

א- שגם אם אתה מעריץ את הרבי - אתה לא חייב להתנהג ככל פסיקותיו. "והאמת והשלום אהבו".

ב- שיש הבדל בין חוץ לארץ לארץ ישראל. מבחינת השפעת הסביבה והנסיון שבו עומדות הנשים.

לכן אני מורה לכל מי ששואל אותי ללכת עם מטפחת וכד' ולא עם פאה.

וחוזר ואומר שברכות הרבי יחולו גם על ראשם של הנשים שמהדרות ללכת עם מטפחות וכובעים - אמן

כתבות נוספות