שאל את הרב

איך להיות יותר זריז ופעיל?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/08/21 14:55 ל באב התשפא

שאלה

שלום רב

אני סובל מ Ocd ומחשבות טורדניות. מאז עברתי שיקום ואני מנסה לנהל שגרת חיים רציפה.

אני מוצא את עצמי המון פעמים מתעצל, לא שמח ובחוסר חשק עושה דברים.

אני מאוד רוצה להשתנות ולהיות טוב יותר למרות כל הקושי שלי

איך מתחילים לשנות אורח חיים של בן אדם בטל , לבן אדם זריז ופעיל?

אני מוסיף בזאת שאני צורך כדורים שיכול להיות שגורמים לעייפות.

מקווה שתוכלו לעזור לי. תודה רבה

תשובה

שלום אחי, ותודה שפנית אלינו עם השאלה הזו.

איך להיות אדם זריז ופעיל? אני חושב שהמון אנשים מתמודדים עם השאלה הזו, אני בעצמי בוודאי מתמודד איתה. כולנו מבינים שזריזות היא תכונה חיובית, לא סתם הרמח"ל הקדיש פרק שלם לזריזות בספר מסילת ישרים.

ההנעה האנושית, ה"מוטיבציה" היא תחום שנחקר ונלמד רבות, מה מניע אנשים לקום בבוקר ולעבוד או ללמוד? לנהל את הבית או לטפל במשפחה? ברור שאדם צריך מטרה לשאוף אליה, כשיש לאדם מטרה ברורה שהוא מכוון אליה וברור לו מה הם הצעדים בדרך - הוא מוצא גם כח לבצע אותם. אבל לפעמים יש לאדם מטרה ברורה ועדיין הוא מתקשה להניע את עצמו לכיוונה, ולכן יחד עם מטרות גדולות צריכים לבא גם הרגלים.

יש כל מיני הגדרות להרגלים, אני חושב שהמוצלחת ביותר היא: "פעולה אוטומטית, שמבצעים ללא צורך במחשבה או בכח רצון". אבא שלי קם כל יום בחמש לפנות בוקר כדי להגיע לתפילה כבר עשרות שנים, זה לא דורש ממנו הרבה מחשבה וגם לא כח רצון. מפני שזה ההרגל שלו. הרגלים הם כלי עוצמתי במיוחד לניהול חיים בריאים ומשמעותיים. הרגלים טובים עוזרים לאדם לשמור על סדר יום קבוע, על בריאות, קשרים איכותיים וגם זריזות. הרגלים רעים לעומת עלולים לקחת אותנו לכיוון השני.

אז מה עושים? קודם כל התשובה המתבקשת היא להתייעץ עם הרופא המטפל שרשם לך את הכדורים בהם אתה משתמש כיום, יש מגוון של פעולות עליהן הוא יכול להמליץ לך כדי למתן את ההשפעה המעייפת של הכדורים. יחד עם זאת יש הרבה דברים שאתה יכול לבצע בעצמך ואנסה לתת לך כאן כמה רעיונות.

אמרנו שצריך מטרה, אז בא נתחיל מזה, מה אתה עושה בחיים? עובד? לומד? אולי גם וגם? אם לא, אז תמצא לך מטרה שתאתגר אותך ותעניין אותך וגם תהיה משמעותית בעיניך, ותכתוב לעצמך מה השלבים שעליך לעבור בדרך למטרה שלך. זו אומנות להגדיר מטרות ודרכי פעולה, אל תפחד לטעות! רוב הסיכויים שתתחיל עם מטרה מסויימת ואחרי כמה חודשים או שנים תבין שאתה צריך לחדד יותר את המטרה, זה בסדר.

הצד השני של המטבע הוא ההרגלים, ופה ה"סוד" הוא להתחיל בקטן. התבצעו מספר מחקרים כדי לבדוק כמה זמן לוקח להפוך פעולה להרגל, התוצאות נעות בין 21 ל-90 ימים, תלוי כמה הפעולה שרוצים להפוך להרגל קשה לביצוע. אז תתחיל בקטן, תבחן את סדר היום שלך כרגע: מתי אתה קם? מתי אתה אוכל? מתאמן? מתי אתה הולך לישון? תבחר פעולה אחת, פשוטה, שתשפר את איכות החיים שלך ותעזור לך להתקדם לעבר המטרה, תתמיד בביצוע שלה במשך שלושה שבועות. אם אחרי שלושה שבועות אתה מרגיש שכבר "קנית" את ההרגל הזה - תמשיך הלאה. יש כל מיני דברים שאתה יכול לעשות כדי להכריח את עצמך להתמיד, הדבר הכי יעיל הוא לשתף עוד מישהו במטרה שלך ולעדכן אותו כל כמה ימים איך אתה מתקדם. חשוב לבחור מישהו שידע לא לוותר לך ולדרוש גם כשלא יהיה לך כח.

אז לסיכום, דיברנו על החשיבות של הזריזות ועל זה שכדי להשיג אותה צריך לשלב ביחד את שני הצדדים של המטבע: מטרה גדולה ומשמעותית יחד עם הרגלים חיוביים שיעזרו לך להגיע למטרה. בחירת מטרה לחיים יכולה למלא ספרים שלמים של שאלות ותשובות - אבל הבנו שהכי חשוב זה להתחיל עם משהו ומקסימום לדייק תוך כדי תנועה. נתנו כמה עצות לסיגול הרגלים חיוביים. וכמובן, בכל מקרה שווה להתייעץ עם הרופא שרשם את התרופה. מקווה שהדברים יעזרו לך ושתצליח להתקדם! אתה מוזמן לפנות אלינו שוב בשאלה או רק כדי לעדכן מה שלומך, כאן באתר או במוקד הטלפוני שלנו: כוכבית 8298.

שיהיה המון בהצלחה!

אלי

כתבות נוספות