שאל את הרב

מחול הצדיקים

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 15/01/06 21:13 טו בטבת התשסו

שאלה

שלום הרב!

שמי רחלי ואני עושה עבודה על מחול במסגרת הבגרות בתושב"ע. אחד מהנושאים שבהם אני עוסקת זה המחול שה' יעשה לצדיקים לעתיד לבוא שמופיע במסכת תענית.

במשך המון זמן ניסיתי לחפש חומר על הנושא ולא מצאתי מאומה.

אז אם יש ביכולתך לתת לי מקורות מידע על הנושא, או לתת לי מידע מעצמך שאתה יודע ולענות על השאלות הבאות:

מה זה המחול הזה?

איזה אנשים יהיו ראויים לרקוד את המחול הזה?

מדוע דווקא מחול?

איפה המחול הזה יתבצע?

וכו'.(ואני אשמח אם תוסיף מקורות).

תודה רבה ומעריכה את העזרה

רחלי

תשובה

בס"ד

בסוף מסכת תענית (דף לא/א) מובא "אמר עולא ביראה אמר רבי אלעזר עתיד הקדוש ברוך הוא לעשות מחול לצדיקים, והוא יושב ביניהם בגן עדן, וכל אחד ואחד מראה באצבעו. שנאמר: "ואמר ביום ההוא הנה אלהינו זה קוינו לו ויושיענו זה ה' קוינו לו נגילה ונשמחה בישועתו".

וכתב המקובל האלוקי בעל "חסד לאברהם" (מעין ב - נהר יד) "וסוד המחול הזה - שיתקבצו כל הנשמות יחד אל הייחוד העליון, בענין שיהיה העסק בתורה בסוד המתגלה לעתיד".


ובספר השל"ה הקדוש - תולדות אדם - רמזי אותיות לחתימת ההקדמה (כח)
בויקרא רבא פרשה י"א (ט), עתיד הקב"ה להיות ראש חולה לצדיקים לעתיד לבא, הדא הוא דכתיב, שיתו לבכם לחילה, לחולה כתיב. ומראים עליו כאלו באצבע ואומרים, כי זה אלהים אלהינו עולם ועד הוא ינהגנו עלמות, כעלמות בזריזות עלמות, כאלין עולמות כדכתיב בתוך עלמות תופפות, תרגום עקילס ואתניסאה,
עולם שאין בו מות.
עולמות בשני עולמות, ינהגנו בעולם הזה וינהגנו בעולם הבא.
וכן בירושלמי דסוכה (עי' מגילה פ"ג ה"ד) ומחול וחולה עגולה שאין לה ראש וסוף, והוא משל אל התענוג שאין לו סוף ותכלית. ולזה נקרא העולם הבא אחר תחיית המתים עולם שכולו טוב עולם שכולו ארוך, ואז הצדיקים תכלית ההשגה, כי השכינה באמצע והם סביב, והוא המחול והחולה, ולרמוז אל ההשגה הנפלאה ההיא אמרו וכל אחד ואחד מראה עליו באצבעו, עד כאן לשונו:
הרי העיגול מורה על דבר החוזר חלילה ואין לה סוף, נמצא הענין הוא עיגול בגו ריבוע וריבוע בגו עיגול, והעיגול 'ס' והריבוע 'ם'. הנה בעולם הזה עולם המעשה מעלת הריבוע על העיגול, על כן מקיפו. ולעתיד בעולם השכר הריבוע בגו עיגול, כי העיגול מורה אנצחיות. נמצא מבואר שלא יעשה מן 'ס' 'ם', ולא מן 'ם' 'ס':

כתבות נוספות