שאל את הרב

מזוזה וחנוכת בית

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 29/01/13 22:32 יח בשבט התשעג

שאלה

שלום רב,

בשעה טובה קיבלנו מפתח(ללא טופס 4) לאיחסון.

האם עלינו לקבוע מזוזה ומתי?

מה גודל המזוזה שרצוי לקנות?

מה אני צריכה בכדי לעשות חנוכת בית ומתי?

תודה רבה!!!

תשובה

שלום!

א. מצוות מזוזה היא חובת הדר, ולכן אין ראוי לקבוע מזוזה אלא כשמתכונן להכנס מיד לבית, אחר שמכניס לשם חלק מן הרהיטים וכלי המטה, וכמה מהחפצים שלו, ונועל הבית במנעול. שאז יקבע מזוזה בברכה בפתח הבית, ולא ידחה את קביעתה למסיבת חנוכת הבית. [ילקו''י שובע שמחות א - חופה וקידושין עמוד תקלב. הליכות עולם חלק ח'].

ב. אין חשיבות הלכתית לגודל המזוזה. אלא שההגיון הוא שככל שהמזוזה קטנה יותר - כך קשה יותר לדייק בכתיבתה. לכן טוב לקנות מזוזות בגודל סטנדרטי (כ-10 ס"מ).
כשמציעים למכירה מזוזות קטנות יותר בזול - יש חשד סביר שמדובר במזוזות פסולות (כיוון שיש הרבה יותר טירחא וקושי לכתוב מזוזה קטנה, היא אמורה לעלות יותר ביוקר).
והעיקר לקנות מזוזות ממקום אמין שאפשר לדעת שכתב אותם סופר ישר וירא שמיים, כי יש כמה פסולים שאם הסופר לא יספר - לא ידעו, ויש חשש שיתפתה למכור מזוזות פסולות (רק דוגמא קטנה: בתפילין ומזוזות יש דין שהם צריכות להכתב "כסדרם", כלומר לפי הסדר, מההתחלה לסוף. יוצא שאם לקראת סוף המזוזה מגלים טעות בתחילת המזוזה - אין תקנה למזוזה. הסופר עלול להתפתות לתקן, ואף אחד לא ידע שהמזוזה פסולה).

ג. טוב לעשות חנוכת הבית כמה שיותר מהר קרוב לכניסה לבית. בארץ ישראל יש עניין מיוחד לחגוג את הכניסה לבית. נהגו שמזמינים עשרה אנשים, קובעים את המזוזה ואומרים יחד את הנוסח (נמצא בסיפרונים, אפשר לקנות בחנויות). לאחר מכן אומרים תפילה על יישוב טוב בבית, ונותנים צדקה. טוב לדבר שם בדברי תורה.

שיהיה בשעה טובה, במזל טוב ובהצלחה!

כתבות נוספות