שאל את הרב

מודרנה

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 29/01/07 18:03 י בשבט התשסז

שאלה

רציתי לשאול לגבי מה שנקרא " החיים המודרנים"-איך נוכל לדעת מה ועד כמה לשמור על מנהגי אבותינו? שהרי לא נרכב היום על חמורים ולא נלך בבגדים שהלכו לפני 3000 שנה ואפילו 100 שנה ? ומי מסוגל היום להתנהג כמו אז בפרישות וחסידות נוראיים לעצום עיניו ולהקפיד על אלפי חומרות ? ואיך אפשר שלא ללכת אפילו קצת כשכולם מסביב נוהרים אחרי עבודת אלילים מודרנית? ואיך נדע מה מותר ומה אסור כשחז"ל הנחילו לנו כללים אך הרבה דברים השתנו ואפילו מלפני 50 שנה המציאות נשתנתה לגמרי? ואיך נדע אם קשה מחמת חולשת הדורות או מחולשת היצר? ומה נעשה כשכל הרבנים הגדולים הולכים להם- האם נסמוך על דעתנו? ואיך נדע איפה לחדש חידושים שלא היו והיכן להישאר נאמנים לבית סבא? מהמצפה לישועה

תשובה

ב"ה


שלום.


מה שקובע את ההתנהלות של האדם היהודי זה המחוייבות המוחלטת שלו להלכה.
ההלכה נפסקה לכל אדם ויש בה את הכללים הנחוצים להתנהלות בחיי היום יום. והיא כתובה בשפה ברורה ונעימה וצריך ללמוד את ההלכה ו"לא עם הארץ -חסיד"
אגב, פסיקת ההלכה לוקחת בחשבון מרכיבים נוספים כגון מי האדם ומה רמתו הרוחנית ומיאזה נקודה הוא מתחיל ובאיזה נקודה הוא נמצא .
אתן לך דוגמא שמופיעה בהלכה בשו"ע שאם יש שאלה מסויימת לגבי תבשיל והשאלה הזו נשאלה ביום רביעי ופסק ההלכה היה שאסור את בהחלט יתכנו מצבים שאם אותה שאלה תישאל ביום שישי בצהריים פסק ההלכה יהיה להיתר. מפני שהפסיקה במקרה הספציפי הזה בלבד לקחה בחשבון מרכיבים נוספים שקשורים לשאלה.

ולא כל אדם צריך לנהוג בחומרות ובמנהגים שונים. מפני שקודם כל עליו לקיים את דברי ההלכה כבסיס ואם הוא "בעל נפש" אז הוא יכול להחמיר על עצמו (ולא משפחתו) בכל מיני חומרות ומנהגים.
ועיין נא בפספ "איש ההלכה" ו "איש האמונה" של הרב סולובייצ´יק.וכן בספר "כלים שבורים" שכתב הרב שג"ר. זה ספר שמתייחס למודרנה ולפוסטמודרנה מנקודת מבט של עומק.

ולגבי בעיות נוספות שיכולות להתהוות עם בואו של המשיח אז כשהוא יביא נוכל לשאול אותו . ואם לא תצליח להגיע עד אליו מחמת הדוחק אז תוכל לשאול את אליהו הנביא שיבוא לפני בוא המשיח
[ת] שבי [י]תרץ [ק]ושיות [ו]בעיות. (תיק"ו) .




בברכה,


עוזיאל אליהו,
.

כתבות נוספות