שאל את הרב

מה תכליתנו בעולם?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 14/12/13 18:43 יא בטבת התשעד

שאלה

שלום הרב

השאלה הזו מטרידה אותי זמן רב, והייתי שמחה לשמוע את עמדתך בעניין. חשוב לי להדגיש שהשאלה נשאלת מתוך רצון עמוק לבירור ולא חס וחלילה ממקום מתריס.

אני מבינה שביחס לעולם, החיים האלו של תורה ומצוות הם החיים הכי טהורים ,אמיתיים ושלמים, זה מה שנותן לנו את החיות והכח , הכל נכון ואמת. אבל אני משתגעת מה'. מה הקטע? אני יודעת שה' רוצה שהמציאות תהיה שלמה, שהעולם הזה ישלים את החיסרון היחיד של ה'- היכולת להשתלם. אבל לא מבינה איזה נחת יש לה' מכל זה ?

לא מבינה מאיפה זה בא לו, לא רואה בזה שום טוב.

מרגישה שאנחנו עושם ככ הרבה דברים בלי תכלית ראויה לשמה.

כאילו יופי, עכשיו המציאות תהיה שלמה- עם ה' ואיתנו המשתלמים. ואז מה? מה ה' יריוח מזה?

מקווה שהבהרתי את עצמי, אשמח מאוד לתשובה מהירה,

תודה גדולה!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

במציאות מושלמת אין מקום להתקדמות, לשכלול, להוספת טוב, ללימוד - מפני שבמציאות מושלמת אין מקום לשום תוספת.
בשלמות אין מקום למושגים: 'הוספה', 'ברכה', 'שיפור', 'שכלול', 'תשובה', 'לימוד' - אלו ערכים נכונים וחשובים, אבל יש להם מקום רק במציאות חסרה שיש בה תיקון ושכלול.
המקום החסר שרק בו יכולה להתקיים השתלמות הוא העולם שלנו, לשם כך נברא העולם, כדי לאפשר מציאות משתלמת. כדי שהקב"ה יקיים מציאות שבתוכה יש ברכה ושיפור, שכלול ותשובה, לימוד וגמילות חסד.
עלינו להבחין בפער המהותי בין המציאות המושלמת (הבורא) למציאות המשתלמת (הבריאה). התפקיד שלנו - התפקיד של כל הבריאה שאנו חלק ממנה - להיות הויה משתלמת. המציאות האלוקית נבדלת מאתנו - שונה במהותה - המציאות האלוקית היא מושלמת.
למרות הפער, יש קשר ישיר בין השלמות וההשתלמות - השלמות מדריכה ומכוונת את ההשתלמות. כל ההופעות האלוקיות בעולם הם אורות שלמות שפועלים בעולם השתלמות. התורה היא הופעה של השלמות בעולם. הרעיונות הם גילוי הרצון המושלם והמצוות הם ההדרכה הנכונה ביותר של ההשתלמות. לימוד תורה וקיום מצוות – אלו פעולות השתלמות בהשראה ישירה של השלמות האלוקית. התורה היא בבחינת אור שלם שמאיר בעולם את תהליך ההשתלמות (כמו כוכב הצפון שמאיר לפוסעים בחשיכה).

שפע אלוקי טמון בתשתית הבריאה והוא דוחף כל יצור להשתלמות. יש שאיפה ראשונית של כל הבריות בעולם, להתפתח ולהתקדם. מגמת השתלמות מניעה את כל הצומח והחי: הצמחים צומחים ומתרבים, בעלי חיים גדלים ומתרבים.
המין האנושי נמצא בראש המגמה, כל אדם, מרגיש בתוכו שאיפת התקדמות בלתי נלאית. אצל רבים זו התקדמות שטחית בחומר או במעמד החברתי: להיות עשיר יותר, מכובד יותר, מפורסם יותר משפיע יותר.
לשאיפה זו יש גם ביטויים יפים וטובים: במדע, בטכנולוגיה, ברפואה, במשפט, בכלכלה – משכללים ומייעלים, מיטיבים ומשפרים את החברה ואת העולם כולו.
אנשים רבים עסוקים בהתפתחות רוחנית (בלי קשר לאמונתם הדתית): ללמוד יותר, לעזור יותר, להיות יותר אמיתי, יותר ישר, יותר מוסרי...
הקב"ה ברא את העולם כולו ובמרכזו את האדם כמי שיוביל את תהליך השכלול וההשתלמות שהבריאה כולה נועדה למלא.
השאיפה האמונית שלנו, השאיפה עתיקת היומין לקרבת ה' אינה אלא שאיפה אל השלמות. תכלית עמ"י להוביל ולגלות בעולם את שאיפת ההשתלמות.
לימוד התורה וקיום המצוות הם הגילוי הקרוב ביותר והגבוהה ביותר של השפעת השלמות עלינו. מכאן מתרחבת היריעה לשאוף לחיים של השתלמות מתמדת: בכל תחום ובכל ענין, לבקש ולהוסיף בכל עת ובכל שעה שפע אורה וברכה.

התכלית היא להתקדם - ודאי להתקדם בלימוד תורה וקיום מצוות אבל להוסיף ולהתקדם בכל תחום ובכל מה שנוגע אלינו: לדעת יותר, לעשות יותר, להיטיב יותר...

כתבות נוספות