שאל את הרב

מה מקור הסמכות המוסרית

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 23/12/12 01:10 י בטבת התשעג

שאלה

לרעיון של משפט לאחר המוות?

אני יכול להבין את העניין של בעל כוח ששולט בחלשים ממנו.

זה היה קיים תמיד בתרבות האנושית, אבל לא ממש קשור לצדק.

ההצדקה של מערכת המשפט האנושית היא הסדרת ההתנהגות החברתית (שמירה על כללי משחק שמאפשרים ביטחון מסויים לחברה).

מה ההצדקה המוסרית לתרחיש של משפט לאחר המוות?

על מה?

טעויות/כישלונות נגרמות בעיני לרוב עקב מחסור בידע/תשומת לב, או עקב קושי שלא מצליחים להצליח בו.

מה ההצדקה להעניש על זה?

חכמה לתת מצבים קשים ולהתפעל מזה שנכשלים לפעמים?

לתת לאנשים מעט דמיון ולתפוס אותם על דברים שהם לא לקחו בחשבון?

שוב, הבעיה היא לא בעצם הרעיון. אי צדק תמיד יש.

אלא ביומרה לדבר על "צדק" בהקשר הזה, מאיפה היא מגיעה?

משנה מפורשת באבות:

"על כורחך אתה נוצר, ועל כורחך אתה נולד, ועל כורחך אתה חי, ועל כורחך אתה מת, ועל כורחך אתה עתיד ליתן דין וחשבון"..

נכון, הכל על כורחך, אבל זבש"ך שנולדת.

פעם הבאה תחשוב על זה עוד פעם

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אין לנו מושגים מדויקים על הנעשה בעולמות עליונים.
הרמב"ם מסביר שאנחנו חיים בתוך עולם חומרי לכן המושגים שלנו מושרשים בעולם החומר ואין לנו שום מושג כיצד באמת מתנהלת מציאות שכולה רוחנית - זו המציאות שלאחר המוות.
לכן כל מה שמופיע במקורות אודות המציאות שלאחר המוות הוא בבחינת 'דימוי' ו-'השאלה' לא יכול להיות מושג מדויק על מה שקורה לנשמות ללא גוף.
לכן גם הדיבור על 'משפט' שלאחר המוות לא צריך להתפס באותו אופן של 'משפט' ארצי.
יש כאן עקרון של אחריות, אדם צריך לדעת שהוא יתן את הדין על מעשיו הרעים ויהיה לו גמול טוב על מעשיו הטובים.
אין לנו מושג כיצד הדברים נעשים, אבל אנחנו בטוחים שמביאים שם בחשבון את כל האילוצים וכל העיכובים שמנעו מאדם לבחור בטוב. בשמים יש אמת מוחלטת וצדק מוחלט.
את המשנה באבות הבאת באופן קטוע לכן אביא את החלק הזה בשלמותו: "...ודע שהכל לפי החשבון ואל יבטיחך יצרך שהשאול בית מנוס לך שעל כרחך אתה נוצר ועל כרחך אתה נולד ועל כרחך אתה חי ועל כרחך אתה מת ועל כרחך אתה עתיד ליתן דין וחשבון לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא" (פרק ד משנה כב).
דברי המשנה פשוטים ונכללים במילה אחת: 'אחריות'.
זו כל כוונת הדיבורים על משפט לאחר המוות, לומר לאדם: 'יש לך אחריות על חייך, גם אם כרגע אתה יכול להתנהג בחוסר אחריות בסופו של דבר יתבעו ממך (ומכל אדם אחר) לשאת באחריות על מעשיך'.
זו עמדה שמאמינה בקיומו של צדק עליון - ממנו איש לא יכול להמלט. העמדה הזאת מבהירה לאדם שעליו לנהוג כראוי גם במסתרים, כשעין אנושית לא מביטה עליו.

כתבות נוספות