שאל את הרב

מה לעשות לפני התפילה באולפנא

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 12/11/02 23:06 ז בכסלו התשסג

שאלה

בסד"ש

שלום כבוד הרב!

באולפנא שאני לומדת בה אנחנו לומדות שעה ראשונה, ורק אז מתפללות. כמובן ששאלו שאלת רב כשהחליטו החלטה כזו(טענו שכשמתחילים בתפילה הבנות המאחרות מפריעות)אך בקצוש"ע (עם פסקי הלכה של הרב מרדכי אלי'הו שליט"א)קראתי:,אסור לאדם להתחיל במלאכה או להתעסק בעסקיו...קודם שיתפלל' ועוד קראתי-,אסור להקדים לפתח חברו...ואפילו לומר לו"צפרא דמרא טב"'. מה?!? האם יש מקום להתיר ללמוד לפני תפילה? ועוד רציתי לדעת- "ואסור לו לאכול או לשתות..." אני ברוך ה' מסוגלת לא לאכול לפני תפילה, אבל רציתי לדעת- האם מדובר כאן על כל התפילה? או שאפשר לאכול אחרי ברכות השחר?( בהתחשב בעובדה שלא אוכלים עד אחרי השיעור) האם ההלכות כאן לגבי ספרדים ואשכנזים זהות?

תשובה

ב"ה

ברכה ושלום.

אם כך נוהגים אצלכם באולפנא בוודאי יש על מי לסמוך
וברור שאין זה נוגד את ההלכה.

לעצם העניין ראי מה נאמר בתלמוד בבלי מסכת ברכות דף לב עמוד ב

"חסידים הראשונים היו שוהין שעה אחת.(לפני התפילה)
מנא הני מילי? אמר רבי יהושע בן לוי: אמר קרא תהלים פ"ד אשרי יושבי ביתך.
ואמר רבי יהושע בן לוי: המתפלל צריך לשהות שעה אחת אחר תפלתו שנאמר אך צדיקים יודו לשמך ישבו ישרים את פניך.

תניא נמי הכי: המתפלל צריך שישהא שעה אחת קודם תפלתו, ושעה אחת אחר תפלתו. קודם תפלתו מנין - שנאמר אשרי יושבי ביתך. לאחר תפלתו מנין - דכתיב תהלים ק"מ אך צדיקים יודו לשמך ישבו ישרים את פניך. . "

מדברי התלמוד אנו למדים שיש חשיבות להתפלל מתוך רצינות ומתוך כובד ראש.

אני חושב שאת תסכימי איתי כי להגיע ישר מההסעה ומשיחות החולין שסוחחו הבנות בהסעה -הישר לעמידה בפני השם זה לוקה בחסר.

אשרכן בנות שאתן שוהות שעה אחת לפני התפילה ומתכוננות למעמד הנשגב שהוא עמיגה לפני השם.
ההכנה הזו היא הכנה שבין אדם למקום!!
את צודקת שאסור לאדם להתעסק בכל מיני דברים לפני התפילה .אני מעתיק לך את הנפסק בהלכה וראי שאותם דברים שאסור לעשותם כוללים רק דברי חולין והיסח הדעת.

##################################################


שולחן ערוך אורח חיים סימן פט

סעיף ב
כיון שהגיע זמן תפלה, אסור לאדם להקדים לפתח חבירו ליתן לו שלום, משום דשמו של הקב"ה שלום, אבל מותר לומר לו צפרא דמרי טב; ואפילו זה אינו מותר אלא כשהוצרך ללכת לראות איזה עסק, אבל אם אינו הולך אלא להקביל פניו קודם תפלה, אפי' זה הלשון אסור. וכן אסור לכרוע לו כשמשכים לפתחו, וי"א דכריעה אסורה אפי' בלא משכים לפתחו. ואם התחיל לברך הברכות (אח"כ), אין לחוש כל כך. ואם אינו משכים לפתחו, אלא שפגע בו בדרך, מותר ליתן לו שלום. וי"א שאפילו במוצא חבירו בשוק לא יאמר לו אלא צפרא דמרי טב, כדי שיתן לב שהוא אסור להתעכב בדברים אחרים כלל, עד שיתפלל.

סעיף ג
אסור לו להתעסק בצרכיו, או לילך לדרך, עד שיתפלל תפלת י"ח. (ויש מקילין, לאחר שאמרו מקצת ברכות, קודם שאמרו ברוך שאמר, וטוב להחמיר בזה), (תרומת הדשן סי' י"ח) ולא לאכול ולא לשתות, אבל מים מותר לשתות קודם תפלה, בין בחול ובין בשבת וי"ט. וכן אוכלים ומשקין לרפואה, מותר. .


בברכה,



עוזיאל



כתבות נוספות