שאל את הרב

מה זה יחץ

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 15/03/18 14:15 כח באדר התשעח

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א רציתי לדעת מה המשמעות של היחץ שעושים בליל הסדר ואם אפשר אז גם לפי הזוהר בתודה עמירם אגמון

תשובה

ב"ה

שלום.

ראשית דע לך כי נפסקה ההלכה בשולחן ערוך אורח חיים הלכות פסח סימן תעג סעיף ו

"נוטל ידיו לצורך טבול ראשון לא יברך על הנטילה,

ויקח מהכרפס פחות מכזית ומטבלו בחומץ ומברך בורא פרי האדמה ואוכל,

ואינו מברך אחריו.

ויקח מצה האמצעית ויבצענה לשתים, ויתן חציה לאחד מהמסובין לשומרה לאפיקומן ונותנין אותה תחת המפה, וחציה השני ישים בין שתי השלימות ויגביה הקערה שיש בה המצות ויאמר: הא לחמא עניא, עד מה נשתנה.

הגה: ויאמרו בלשון שמבינים הנשים והקטנים, או יפרש להם הענין וכן עשה ר"י מלונדרי כל ההגדה בלשון לע"ז, כדי שיבינו הנשים והקטנים. (כל בו ומהרי"ל). ואז יצוה להסירם מעל השלחן ולהניחם בסוף השלחן כאלו כבר אכלו, כדי שיראו התינוקות וישאלו. "

כלומר מה שצריך לעשות כשמגיעים ליחץ זה רק לחצות את המצה לשניים. והסיבה היא כדי להראות הכנעה של עניים שהאוכל לא שלם אלא חצוי וכך דרכם של עבדים ועניים שהלחם הוא חצוי.

ונהגו לחצות את המצה ל2 חלקים שלא ששווים בגודלם האחד קטן יותר והשני גדול .

ונוהגים שהחלק הגדול יותר הוא זה שנשמר לאפיקומן.

ועל פי המנהג של המקובלים את המצה חוצים בצורה של האות ד (החלק הקטן) והאות וו (החלק הגדול ) את החלק הגדול מצניעים לאפיקומן.

שים לב שהמצה שאותה חוצים היא המצה האמצעית היא ה"לב" של שלושת המצות.

ול"ב בגימטריה יוצא 32 וחצי לב בגימטריה יוצא 16

ו16 זה גימטריה של המילה "איה"

"איה" זו מילת חיפוש עמוקה שהמלאכים משתמשים בה ואנו אומרים אותה בתפילה ברגע המרומם ביותר בתפילה - בקדושה "איה מקום כבודו?"

אדם שמגיע למפגש עם עצמו ועם בוראו והוא בא עם לב שהוא לא שבור ולא חצוי אז לא יוכלה לצאת מקירות ליבו זעקה אל ה' מפני ש"אין שלם - מלב שהוא שבור" ורק לב שהוא שבוע יכול להוציא מתוכו זעקה אמיתית.

ואם יש לך יד ושם בנסתרות אז כדאי לך ללמוד את ליקוטוי מוהר"ן תניניא יב.

ואם יש לך יד ושם נוספים בנסתר אז כדאי לך לעיין גם בספרו של המהרח"ו אוצרות חיים שער טנת"א פרק א על המשמעות של האות ד והאות וו שיוצרים יחד את המספר 10 שקשור ל10 הספירות שגלומת באות וו ובאות ד ושניהם יחד יוצרים את האות ה שמסמל את ה הפרצופים העליונים. ודי לחכמיא ברמיזא .

בברכה,

עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות