שאל את הרב

מהו הכיסוי ראש הנכון ביותר הלכתית?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 26/07/13 09:06 יט באב התשעג

שאלה

לאחרונה התעמקתי יותר בהלכות כיסוי ראש ויצאתי מאד מבולבלת.

מצד אחד המתנגדים לפאה נוכרית ותומכים במטפחות בעיקר משום מראית עין.

מהצד השני המתנגדים למטפחות בגלל חשיפת השיער הטבעי אם זה מראש לפי המחלוקת האם מותר בכלל לחשוף מהשיער הטבעי ואם זה משום שגם אם מותר לחשוף אורך אצבע או שתיים הרבה פעמים המטפחת עלולה להחליק אחורה ולחשוף יותר.

אודה ואמר שבאופן אישי אני נתקלת בקשיים עם המטפחת אני נעזרת באופן קבוע בסרט פנימי שיוצר חיכוך ובסיכות כדי למנוע את נסיגת המטפחת אחורה ובכל זאת במהלך יום שלם אני מגלה שהיא הלכה אחורה.

ניסיתי פאה לאחרונה וראיתי שבגלל המסרקים שיש בקדמת הפאה היא שומרת על המקום שלה ובנוסף היא מכסה גם את שיער העורף ואני תוהה לעצמי האם אולי זה כיסוי נכון יותר הלכתית.

אם אכן כך הדבר, האם יש משמעות לאורך הפאה?

האם רצוי שתהיה קצרה ככל האפשר או שניתן להשתמש בפאה ארוכה יותר שמועדפת על בעלי. כמובן שלא ארוכה באופן מוגזם.

ואם הפאה איננה פיתרון הלכתי ראוי, האם יש לרב הצעה אחרת?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

כמו בכל ענין הלכתי, אפשר להחמיר ואפשר להקל.
אנחנו לא ממליצים על הקצוות: איננו דורשים להחמיר ולצאת ידי כל הדעות מפני שיש לכך מחיר יקר שעלול לעורר התנגדות פנימית ומתוך כך בסופו של דבר, נזק אמוני.
אנחנו גם לא מחפשים את הדעה הכי מקילה - מפני שאנו מעוניינים לקיים את ההלכה ברצינות ובאחריות ומוכנים לשלם על כך מחיר.
עם זאת אנו מסתמכים על דעות מקילות כאשר יש קושי אמיתי (קושי מעשי או גם קושי רגשי) לקיים את ההלכה בדרך המקובלת.
את הגעת למסקנה (מעשית ורגשית) שפאה נוכרית היא כיסוי ראש נכון עבורך. יש לכך בסיס הלכתי רחב מאוד שאת יכולה לסמוך עליו. את יכולה בלב שלם לכסות ראשך בפאה נוכרית - ובלבד שלא תפגעי בהופעה הצנועה שלך.
אני מצרף לך כאן פרק ממאמר של הרב אליעזר מלמד בנושא. את יכולה לקרא את המאמר המקורי שמרחיב באופן כללי בענין כיסוי ראש לאישה:

נחלקו הפוסקים בשאלה, האם מותר לאישה לכסות את ראשה בפאה נוכרית, או שמא כיסוי כזה אינו נחשב כלום. ושורש המחלוקת תלוי בשאלה מהו יסוד האיסור לגלות את שער הראש, האם העיקר הוא ההופעה הצנועה שישנה בכיסוי הראש, או שדווקא השערות הגדלות בראשה מבטאות משהו אינטימי שאישה נשואה צריכה להצניעו בפני זרים ולחושפו רק בפני בעלה.
לדעת הרמ"א והשלטי גיבורים, מותר לאשה נשואה לחבוש פאה נוכרית, משום שהפאה מסתירה את שערותיה הטבעיות, ואף שפעמים רבות שערות הפאה הנוכרית יפות משערה הטבעי, מכל מקום לא אסרו חכמים על האשה להתקשט בתכשיטים יפים, אלא העיקר הוא שלא לחשוף את הצדדים האישיים כלפי חוץ, ובכללם את השערות הטבעיות, וכן שלא להופיע באופן מגרה. ואם אכן הפאה יפה וצנועה, לדעתם מותר לכסות בה את השערות. אולם לעומת זאת לדעת בעל שו"ת באר שבע (סי' יח) והשדה-חמד ועוד הרבה פוסקים, יסוד כיסוי הראש הוא ההופעה הצנועה, ולכן אם חובשים פאה נוכרית אין בזה שום תוספת צניעות ביחס לשערות הראש המקוריות, ולכן לדעתם אסור לכסות את הראש בפאה נוכרית. ולמעשה, הזכיר בעל המשנה ברורה את שתי הדעות (מ"ב עה, טו), ופסק על פי הפרי מגדים שהנוהגות לכסות את הראש בפאה נוכרית יש להן על מה לסמוך.

אולם במקומות שבהם נהגו הנשים שלא ללבוש פאה נוכרית, יש להחמיר, משום מראית עין. ואחד מרבני הספרדים בדור האחרון כתב, שעל פי מנהג הספרדים יש איסור חמור לחבוש פאה נוכרית, משום שהפאה אינה נחשבת לכיסוי ראש. אולם כמה וכמה מגדולי רבני הספרדים שבדור התירו חבישת פאה נוכרית, ומהמתירים: הרב המקובל עובדיה הדאיה בעל שו"ת ישכיל עבדי (ח"ז אה"ע ט"ז), והרב מרדכי אליהו (הראשון לציון תשמ"ג - תשנ"ג), וכן הרב משאש רבה של ירושלים. ואם כן גם בין רבני הספרדים הדבר שנוי במחלוקת, ולכן גם אישה הנוהגת כמנהגי הספרדים יכולה להקל ולסמוך על השיטה המתירה לחבוש פאה נוכרית.

גם הרב פיינשטיין כתב לרב אחד שרצה לאסור על אשתו לחבוש פאה נוכרית, שאף שיש מחמירים, מכל מקום רוב רבותינו מקלים, ולכן אין כבודו יכול למנוע מאשתו הרבנית מללבוש פאה נוכרית, ואף שהוא רוצה להחמיר, אינו יכול להטיל את חומרותיו עליה (אג"מ אה"ע ח"ב יב. אגב, מה שכתב שרוב רבותינו מקלים, כוונתו מן הסתם לפוסקים מהאסכולה הליטאית). ולמעשה נשות רבנים רבות נוהגות להקל ולחבוש פאה נוכרית. ונשות התלמידים של הישיבות ההולכות בדרכו של מרן הרב קוק זצ"ל נהגו להחמיר ולכסות את ראשן דווקא במטפחת או כובע ולא בפאה. והיו שסברו שבישובים שהוקמו על ידי אותם התלמידים, נחשב הדבר למנהג מחייב, וכפי שפסק המשנה ברורה, שאין להקל ולחבוש פאה נוכרית במקום שנהגו להחמיר משום מראית עין. אולם למעשה כל הארץ נחשבת כמקום אחד, ומאחר שיש בארץ הרבה נשים שמכסות את ראשן בפאה, לא ניתן לומר בשום ישוב בארץ שיש מנהג מחייב לכסות את הראש במטפחת או בכובע ולא בפאה נוכרית. ולכן אין למחות או להעיר לשום אישה שחפצה לכסות את ראשה בפאה נוכרית, אחר שישנן הרבה נשים חשובות שנוהגות כן.

המקור:
http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=1831

כתבות נוספות