שאל את הרב

מהות קשרים של זוגיות חברות וכו'.. בחייו של אדם

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 24/09/19 22:18 כד באלול התשעט

שאלה

שלום וברכה כבוד הרב ישלי כמה שאלות שהולכות איתי תקופה ואשמח לתשובתך בנושאים בתודה מראש.

#למה לאדם ליצור קשרים לא מספיק לו עולמו שלו אז מה מקום הכלל ביחס אליי הפרט?

#כשיוצרים קשר אז איך עושים זאת גם ספציפית על שידוכים וגם מבחינת חברות ז'א על פי מה בונים.

#באיזה מגמה חברות של שנים נראית או צריכה להיראות הרי יש את 'קנה לך חבר' זה נשמע שאלה בסיסית שמצחיק לשאול אבל אני הייתי רוצה לדעת איך התורה רואה את זה במשמעות העמוקה כי יש המון סוגי קשרים.

תשובה

שלום וברכה

הבה נפתח בית מדרש, ללימוד, ולאחר מכן - אם תישארנה שאלות אשמח אם נדון בהם מחדש.

המשנה במסכת אבות מייעצת: ״וקנה לך חבר״.

אני שולח את דברי הרמב״ם על המשנה הזו. כדאי ללמוד אותם, אולי בחברותא, ולנסות לראות מהן התשובות של הרמב״ם לשאלות שלך.

ואם יישארו דברים פתוחים - נמשיך לדון:

כל טוב

אמר וקנה לך חבר זכר אותו בלשון קנייה ולא אמר עשה לך חבר או התחבר לאחרים הכונה בזה שצריך לאדם שיקנה אוהב לעצמו שיתקנו בו מעשיו וכל עניניו כמו שאמרו או חברותא או מיתותא ואם לא ימצאהו צריך להשתדל בו בכל לבו.

ואפילו אם יצטרך שימשכנו לאהבתו עד שישוב אוהב ולא יסור מהמשך תמיד אחר רצונו עד שתתחזק אהבתו כמו שיאמרו בעלי המוסר כשתאהב לא תאהב על מדותיך ואמנם תאהב על מדת אהוביך.

וכשיכוין כל אחד משני האהובים אל זאת הצואה יהיה כונת כל אחד משניהם להפיק רצון חבירו ויהיה כונת שניהם יחד דבר אחד בלא ספק.

ומה טוב מאמר אריסטוטלוס האהוב אחד הוא והאוהבים ג' מינים: אוהב תועלת אוהב מנוחה ואוהב מעלה -

אמנם אוהב תועלת כאהבת שני השותפים ואהבת המלך ומחנהו1

ואמנם אוהב מנוחה הוא ב' מינים אוהב הנאה ואוהב בטחון אמנם אוהב הנאה כאהבת הזכרים לנקבות וכיוצא בהם. ואמנם אוהב בטחון הוא שיהיה לאדם אוהב תבטח נפשו בו לא ישמר ממנו לא במעשה ולא בדבור ויודיעהו כל עניניו הטוב מהם והמגונה מבלתי שירא ממנו שישיגהו בכל זה חסרון לא אצלו ולא זולתו כי כשיגיע לאדם בטחון באיש זה השעור ימצא מנוחה גדולה בדבריו ובאהבתו הרבה;

ואוהב מעלה הוא שיהיה תאות שניהם וכונתם לדבר אחד והוא הטוב וירצה כל אחד להעזר בחבירו בהגיע הטוב ההוא לשניהם יחד וזה האוהב אשר צוה לקנותו והוא כאהבת הרב לתלמיד והתלמיד לרב:

כתבות נוספות