שאל את הרב

מדריך וחניכותיו

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 04/02/02 17:59 כב בשבט התשסב

שאלה

לפני שנכנסתי להדרכה פיתחתי לעצמי מין תאוריה או עיקרון שנבע מסלידה ממוסכמה בלתי כתובה שחייבה כל אחד מבני שבטי ברגע שהוא פוגש בשבת את אחד או יותר נכון אחת מבני שבטנו אזי הוא חייב להקדים לה שבת שלום ואם לא היא תעלב והוא ממש מתנשא וכו' אני התנגדתי לשיטה זו וטענתי הייתה שיחס לא נמדד אם הקדמתי שלום לפני שהוא ראה אותי או אחרי (תאוריה זאת פותחה בעיקר על בנות) ולקח זמן והאנשים התרגלו הדבר נבע לא רק ממצפוני אלא גם גובה בהתחזקותי הרוחנית והשתדלתי להתרחק מבנות המין השני אמנם לא כל-כך הרבה יחסית להלכה אבל למצב השבט דאז זה היה בולט.

הרבה אחר-כך התברר לי שבעקבות זאת יצא לי שם של מתנזר מבנות ודוקא מצא חן בעיני.

בגלל דבר זה קשה לי לבוא לבת סתם ולהעביר איתה שיחה סתם או מה שנקרא קלות ראש יותר מזה לא שקשה לי זה לא חסר לי הרי בכל זאת ל כל אחת היא זוגתי, אגב הפוך הדבר יותר קל לי.

העניין הוא שמרגע שנכנסתי להדרכה הדבר הפך לבעיה משום שיש לי קשר הרבה יותר טוב עם הבנים מאשר עם בנות השבט המודרך (כיתה ט') ולא רק שאני מרגיש את זה החניכות העירו לי על כך ניסיתי להסביר להן אך ללא הצלחה

הדבר חשוב לי ולהן משום שאני נחשב לדמות מיוחדת בסניף והן ציפו לכניסתי (הן ידעו כבר מראש) ואז רבה הייתה אכזבתן כשלא יכלו לשטוח את צרותיהן במה שנקרא מדריך שמעבר לפעולה כי כדי ליצור פתיחות כזו צריך קשר מינימלי של היכרות (אגב יותר נורא מזה שלאחר חודש אירגון הצטרפו אלי חניכות שאיני יודע עד היום את שמן)

והשאלה היא האם עלי לשנות ממנהגי לטובת קידומן האישי של החניכות ע"י הדרכתי או שעלי לדחות זאת ואם אפשר ע"י גיבוי הלכתי?

הערות:

1.השבט כרגע אינו נפרד ואני עובד על מערך צניעות שיחל במהרה

2.הבנות ברמה ,ולא באחת, יותר גבוהות מן הבנים בשבט ולכן גם יש להן יותר שאלות וכו'

3.אם התשובה תהיה להתרחק אצטרך ביסוס הלכתי לדבר

ואם לא אצטרך הדרכה כיצד לתקרב ועד היכן

4.אני גם מפחד מקירבה אליהן מהסיבה שהן מושכות (במיוחד בכי רצינית ואולי דווקא משום זה)

5.לחבר של שהוא גם מדריך אותו הגיל בסניף אחר יש בעיה הפוכה והוא טוען שזו גם בעיה משום שבתקופה זו הוא רוצה וצריך לגבש את השבט ולא רק את הבנים(אצלו זה נפרד) לקראת מילוי תפקידים ביחד כחבריא ב' ותנאי לקיום השבט לאחר הכנסה להדרכה שידועה כגורם פירוק שבטים.

בתקווה לתשובה מהירה

בבטחון בעומק

תשובה

בס"ד

שלום

בשו"ע אבן העזר סימן כא סעיף א כתוב: "צריך אדם להתרחק מהנשים מאד מאד"
הבנות בסניף שלך גם הן נשים. ולכן אתה מוכרח לדעת להתרחק מהן. זה החינוך היותר גדול שאתה יכול לתת להן ולכל החניכים האחרים בשבט או בסניף . בסוף השנה יזכרו את הצניעות שלך יותר מכל מה שתאמר. הן גם ידעו בסופו של דבר שזה בא מתוך הערכה ואהבה ולא ח"ו מתוך ניכור והתנשאות.

מה שאני מציע באופן מעשי הוא לבקש מאחת המדריכות הרציניות לטפל בנושאים רגישים שמחייבים קרבה נפשית ורוחנית.

אני רוצה לשתף אותך ולספר לך שגם רבנים נתקלים באותה בעיה והרבה פעמים כשאני רואה ששיחה עם אשה ששואלת שאלה או מבקשת עצה גולשת למצבים נפשים רגישים - אני מפנה אותה לאישתי.

הבבא סאלי ע"ה לא קיבל נשים כמעט בכלל, הוא וכל הרבנים מהשולשלת שלו אע"פ שהיו אוהבי ישראל בכל לבם בכל מאודם ובכל נפשם.

לנו במשפחה יש מסורת אחרת איך לעבוד עם נשים, אבל כך או כך ההלכה במקומה עומדת "צריך אדם להתרחק מהנשים מאוד מאד".
חוץ מאשתו כמובן שאליה הוא צריך "להתקרב מאוד מאוד".

חזק ואמץ

כתבות נוספות