שאל את הרב

מדוע שוחט צריך להיות ירא שמים?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 14/01/06 21:49 יד בטבת התשסו

שאלה

לכבוד הרב,

האם הסיבה שחשוב שהשוחט יהיה ירא שמים היא רק כדי שנוכל לסמוך עליו ששחט כדין או שיש עוד סיבה רוחנית? נפקא מינה -

במידה ויש לי 2 בהמות, אחת נשחטה על ידי אדם ירא שמים ואחת על ידי אדם יותר ירא שמים.

ואני יודע בוודאות ששתי הבהמות נשחטו כדין באותה רמת כשרות ובאותם הידורים, האם יש עניין להעדיף את השוחט הירא שמים יותר או כיוון שאני יודע את המציאות ששתיהם נשחטו כדין זה כבר לא משנה לצורך העניין?

תשובה

בס"ד

יש ספר שכתב רבי אברהם בן הרמב"ם ונקרא במספיק לעובדי ה'. ושם הוא מפרט שיש לכל המצוות "בסיס" ומעליו יש מדרגות של עומק וכוונה. דבקות וקדושה. עליה ועוד עליה.
ברור שעל פי בסיס ההלכה שניהם שווים. אבל במדרגות של קדושה יש ערך גדול לדרך שבה הדברים נעשו.

יש על רבי חייא סיפור בגמרא שהיה מלמד תינוקות והיה מכין בעצמו את האוכל שלהם ואת הקלף שעליו היו כותב את הספרים שלהם. והתלמידים שלו היו גדלים ביושר כל כך גדול עש היו מלמדים אחרים ומעמידים את התורה בעם ישראל:

בבא מציעא פה
"מַאי עֲבִידְנָא? אַזְלִינָא וְשָׁדִינָא כִתָּנָא, וְגַדִילְנָא נִישְׁבֵּי, וְצַיִידְנָא טָבֵיי, וּמַאֲכִילְנָא בִשְׂרַיְיהוּ לְיַתְמֵי, וְאַרִיכְנָא מְגִילְתָא, וּכְתִיבְנָא חֲמִשָּׁה חוּמְשֵׁי, וּסְלִיקְנָא לְמָתָא, וּמַקְרִינָא חֲמִשָּׁה יְנוּקֵי בַּחֲמִשָּׁה חוּמְשֵׁי, וּמַתְנִינָא שִׁתָּא יְנוּקֵי שִׁתָּא סִדְרֵי, וְאַמְרִנָא לְהוּ, עַד דְּהַדַרְנָא וְאָתִינָא, אַקְרוּ אַהֲדָּדֵי, וְאַתְנוּ אַהֲדָּדֵי, וְעָבְדֵי לָהּ לַתּוֹרָה דְלָא תִשְׁתַּכַּח מִיִּשְׂרָאֵל. וְהַיְינוּ דְּאָמַר רַבִּי, "כַּמָּה גְּדוֹלִים מַעֲשֵׂי חִיָּא".


בהצלחה

כתבות נוספות