שאל את הרב

מדוע התורה החסירה?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 15/10/13 17:41 יא בחשון התשעד

שאלה

בס"ד

לרב שלום,

מדוע התורה מונה כי תוצאות המפקד של שבט לוי היו 22,000

הרי לפי החישוב יוצא שכל שבט לוי מנה 22,300

אז מדוע התורה החסירה את ה300 אנשים האם אפשר לקבל תשובה לפי רש"י?

תודה

תשובה

שלום!

כך כותב רש"י (במדבר ג, ל"ט):

"שניים ועשרים אלף. ובפרטן אתה מוצא שלוש מאות יתירים... ולמה לא כללן עם השאר ויפדו את הבכורות...?

אמרו רבותינו... אותן שלוש מאות לווים בכורות היו ודיין שיפקיעו עצמן מן הפדיון".

כלומר: לפי רש"י מטרת מניין הלווים הוא כדי שהם יחליפו את הבכורות שעבדו עד היום את עבודת הקרבנות. צורת ההחלפה היא שכנגד כל בכור יש לוי שמחליף אותו, וכנגד שאר הבכורות היתירים על מניין הלויים ניתן כסף לפדיון הבכור מקדושתו.

לצורך כך היה צורך לבדוק כמה לויים יש (וכמה בכורות יש). מתוך מספר הלויים צריך להפחית בסופו של דבר את הלויים שהם בעצמם בכורות, שהרי לא יתכן שהם "יחליפו" בכורות, שהרי הם עצמם כבר קדושים לעבודת הקרבנות.

לכן בסוף החשבון גרעו 300 ממספר הלווים - אלו הלויים הבכורים.

הוספה מאבי מורי שליט"א: יש כאן מהלך מעניין מאוד. במצרים, בעבודת הפרך, באו המצרים לגרום לעם ישראל להיות מפורדים, כל אחד בסבל ובעינוי שלו, ואין לו כח לדאוג לעוד אדם אחר. חז"ל אומרים שהמצרים אפילו מנעו את בני ישראל מתשמיש המיטה, וכל זה למטרה זאת, כדי שהם יהיו בודדים, כל אחד דואג לעצמו (להבדיל גם הנאצים ימ"ש פעלו בצורה דומה).

הגאולה חייבת להתבטא קודם כל ביציאה מעצמי, בדאגה לדבר גדול יותר. לכן ביציאת מצרים יש תשומת לב רבה על חיזוק התא המשפחתי. קרבן הפסח מוקרב בבתים, כשכל משפחה יחד ("שה לבית אבות, שה לבית"). לכן הבכורות הם אלו שעובדים את עבודת הקרבנות - לכל משפחה יש נציג מול הקב"ה.

השלב הבא הוא להתרומם ממשפחות לעם. אמנם הדאגה למשפחה היא כבר יציאה מהפרטיות והאגואיסטיות הבודדת, אבל זה עדיין לא דאגה כללית, לאומה שלימה.
לכן מעכשיו אין "נציגים משפחתיים" - אלא עוברים לנציגים לאומיים, שבט אחד הוא נציג כל שאר השבטים כלפי הקב"ה.

בתקופת הגלות שוב חזרנו והתפרדנו, ונהיינו קהילות קהילות, מפורדות ומפוזרות (כמו שהמן הרשע אומר לאחשוורוש: "ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים"). התפקיד שלנו לקראת הגאולה היא לחזור ולהתאחד לעם אחד, להתאחד כל המפלגות, העדות והנוסחים - למטרה המשותפת - לעבוד את הקב"ה.

שנזכה במהרה!

נ.ב. התשובה נכתבה ע"י החתן של הרב עוזיאל.

כתבות נוספות