שאל את הרב

מדוע אין הלכות אחידות ??

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 27/10/02 14:45 כא בחשון התשסג

שאלה

לכבוד הרב השלום והברכה.

יש משהו בסיסי שקשה בהלכות ובמצוות בדורנו ובדורות שלפנינו, אם הקב"ה רצה שנקיים מצוות מסוימות מדוע ישנם כל-כך הרבה מחלוקות בין רבנים ופוסקים ובין עדה לעדה, מדוע אין לנו פוסק אחד לכל הדור או מדוע אין נביא כתקן בעם,

העניין מעורר מחשבות על נכונות הפסיקות האחרות.

בתודה מראש, אריאל.

תשובה

בס"ד

אני רואה את השאלה שלך כמו תפילה. בודאי שצריכות להיות הלכות אחידות לכולם. סוף סוף יש לנו אל אחד ותורה אחת וירושלים אחת למה שאחד ינהג בכה ואחר בכה?
לפנים בזמן בית המקדש וגם אחר כך, היה קיים בית הדין הגדול בירושלים ולא היו מחלוקות!!!
מאז החורבן של בית המקדש – נחרבה גם האחדות של עם ישראל על ידי הענין הזה וכך כותב הרמב"ם בהלכות ממרים (פרק א הלכה ד) "כשהיה בית דין הגדול קיים לא היתה מחלוקת בישראל אלא כל דין שנולד בו ספק לאחד מישראל - שואל לבית דין שבעירו. אם ידעו - אמרו לו, אם לאו - הרי השואל עם אותו בית דין או עם שלוחיו עולין לירושלים ושואלין לבית דין שבהר הבית. אם ידעו - אמרו לו, אם לאו - הכל באין לבית דין שעל פתח העזרה. אם ידעו - אמרו להן, ואם לאו - הכל באין ללשכת הגזית לבית דין הגדול ושואלין. אם היה הדבר שנולד בו הספק לכל ידוע אצל בית דין הגדול בין מפי הקבלה בין מפי המדה שדנו בה - אומרים מיד, אם לא היה הדבר ברור אצל בית דין הגדול - דנין בו בשעתן ונושאין ונותנין בדבר עד שיסכימו כולן או יעמדו למנין וילכו אחר הרוב ויאמרו לכל השואלים כך הלכה והולכין להן. משבטל בית דין הגדול רבתה מחלוקת בישראל זה מטמא ונותן טעם לדבריו וזה מטהר ונותן טעם לדבריו זה אוסר וזה מתיר"
לכן אנחנו מתפללים "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה וכו' והסר ממנו יגון ואנחה".
הפסיקה שעל פי הקבלה היא פסיקה מאחדת כיון שיש הרבה פחות חלוקות בין הספרדים הפוסקים על פי הקבלה לאשכנזים הפוסקים על פי הקבלה.
פסיקה זו גם מסבירה יותר לעומק ש"אלו ואלו דברי אלוקים חיים" ולכולם יש מקום, ואע"פ שכולם דברי אלוקים חיים – אנחנו מתפללים ופועלים לבית דין אחד שיאחד את כלל ישראל בפסיקה אחת.


במהרה בימינו - אמן

ראה עוד
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=4951

כתבות נוספות