שאל את הרב

מגילה לא כשרה

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 03/02/17 05:43 ז בשבט התשעז

שאלה

שלום כבוד הרב,

כתוב בקש""ע, סימן תרצב, ח :""הקורא את המגילה לא יפסיק באמצע הקריאה, אלא באמצע הפרק שואל מפני היראה, ומשיב מפני הכבוד, ובבין הפרקים שואל מפני הכבוד ומשיב שלום לכל אדם, כדרך שהוא מפסיק בקריאת שמע וברכותיה, וכמו שפסק בשלחן ערוך (סי' סו ס''א). ואם שמע קדיש או קדושה יפסיק ויענה ואפילו באמצע הפסוק. [ע'' בברכות (יד.). וכ''כ ה''ה (פ''ג מהל' חנוכה ה''ט) בשם רוב המפרשים. וכן מוכח מדברי הר''ן פ''ב דמגילה (יח:) דבהלל ובמגילה פוסק מפני היראה והכבוד]. ונראה שאפילו אמן דברכות עונה כדין פסוקי דזמרה. [שדין מגילה כדין הלל, כדאמרינן במגילה (יד.) קריאתה זוהי הלילא. ובהלל מפסיק לענות אפי' אמן דברכות. וכ''ש קדיש וקדושה. ע' שו''ת יביע אומר ח''ב סי' לב]. אבל אם אין בידו מגילה כשרה ושמע קדיש או קדושה בעת שמיעת מקרא המגילה מהשליח צבור, לא יפסיק לענות, כדי שלא יפסיד מצות קריאת מגילה על ידי כך. והעוסק במצוה פטור מן המצוה. [ילקו''י מועדים עמ' שא. יבי''א שם. וח''ה סי' יג, וסי' טז סק''ז. וח''א סי' ה סק''ז] ""

להלן שאלתי.

בסוף ההלכה כתוב ""אבל אם אין בידו מגילה כשרה ושמע קדיש או קדושה בעת שמיעת מקרא המגילה מהשליח צבור, לא יפסיק לענות, כדי שלא יפסיד מצות קריאת מגילה על ידי כך."". לא מפורט מה קורה במצב שאין בידו מגילה כשרה לגבי כל המקרים הראשונים, כגון שואל מפני היראה, ומשיב מפני הכבוד, האם במקרים אלו יש איסור לכך, או שדינים אלו לא משתנים בין אם יש בידו מגילה כשרה או לא, אלא זה מעניין רק לגבי קדיש או קדושה. (כי לכאורה קדיש וקדושה חמור יותר שהרי מפסיקים באמצע פסוק, אז חשבתי לעשות קל וחומר לשאר הדברים, אך בעיה לעשות קל וחומר כי את האחרים אסור להפסיק באמצע פסוק אז אולי בין פרק לפרק מותר לענות לקדיש וקדושה וכן שואל מפני היראה, ומשיב מפני הכבוד אפילו שיש לו מגילה לא כשרה).

תודה,

תשובה

שלום
נראה לי שכוונתו שלא יפסיק לכלום, גם לא בין הפרקים, כי על ידי זה יפסיד את שמיעת המגילה.
כל טוב

כתבות נוספות