שאל את הרב

מבולבלת לגבי מהי ההגדרה של 'בת דתיה'? ועד כמה היא תלויה בלבוש?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 17/09/20 20:51 כח באלול התשפ

שאלה

בזמן האחרון אני ממש מבולבלת. לפני שבוע דיברתי עם חברות שלי על הגדרת אדם דתי והן בעצם אמרו שאדם דתי מאמין ושואף לקיים את כל המצוות. הן גם אמרו שמי שהולכת עם מכנס היא לא דתייה. ממש לא הסכמתי איתן.

אם מישהי לובשת מכנסיים, דבקה בה', שומרת שבת ומשתדלת לקיים את כל המצוות, בגלל שהיא עם מכנס היא לא דתייה אלא היא נחשבת מסורתית? לי זה לא מסתדר. במיוחד שאני מכירה מלא בנות שהולכות עם מכנסיים או חולצות בלי שרוול, ומגדירות את עצמן דתיות. חברות שלי אמרו שהן מסורתיות אם הן הולכות ככה. ואז חשבתי על עצמי. אני מגדירה את עצמי דתיה, אבל אני כן מסתובבת עם מכנסיים וחולצות קצרות. אני מרגישה צנועה ככה. אני לא אסתובב חשוף ממש עם טופ ושורט. אבל עם חולצה ומכנס ארוך אני מרגישה צנועה.אבל לפי מה שחברות שלי אמרו אני בעצם לא דתיה??! כי אני לא שואפת ללכת עם חצאיות. אני באמת מרגישה בנח ומרגישה צנועה איך שאני מסתובבת. אז רק בגלל שהצניעות שלי לא על סנטימטרים כמו ההלכה, אני לא דתיה?? אני באמת כבר לא יודעת. אני משתדלת לשמור מצוות, אבל בגלל דבר אחד שאני לא עושה בדיוק כמו ההלכה,וגם לא שואפת לזה, זה מה שמגדיר אם אני דתיה או לא? אני נורא הסתבכתי ואשמח אם תוכלו לעזור!

תשובה

שלום יקרה.

מה שלומך?

העלית בשאלתך עניין מורכב. יש הגדרות שונות ומאפיינים מגוונים לאדם דתי ומרוב הגדרות אנחנו נוטים להתבלבל בהגדרה העצמית שלנו. עצם העיסוק בנושא הוא חלק מבירור עצמי שהוא חלק מבניית האישיות שלנו, ולכן אין להיבהל מהשאלות האלה אלא לבחון אותן בתשומת לב מרצון לברר ולמצוא תשובות שמתאימות לך.

דתיות אינה הגדרה הלכתית, אלא הגדרה אישית שאדם מגדיר את עצמו ולא החברה. בדיוק כמו שרק אדם עצמו יודע כמה הוא נדיב או קמצן. החברה יכולה לעזור לו ולשקף לו את עצמו אך אינה יודעת מהו באמת משום שאינה יודעת כמה הוא מתאמץ לתת לחבר סכום מסוים. לכן עלייך לחשוב בעצמך מהי דתיות בעינייך ולבדוק אם את נכללת בהגדרה הזו. כך תוכלי לבחון את עצמך בעיניים של עצמך ולא של אחרים ולהחליט בעצמך. כל זאת בהתחשב שחשוב לך להגדיר את עצמך בהגדרה דתית מסוימת.

האמת היא שההגדרה החיצונית של דתיות אינה חשובה באמת מבחינה פנימית אלא ההליכה אחר האמת שבה את מאמינה והדבקות בה. השאלות שנכון לבחון הן אם אני שלמה עם הדרך והאמונה שבחרתי בהן, אם אני הולכת באמת על מה נכון שלפי אמונתי או שואפת לכך וכן כמה אני משתדלת לעשות את אותם דברים. לעומת זאת, לא נכון להתעסק בשאלה אם אני עומדת בדתומטר מסוים כי לכל אחד יש פרמטרים משל עצמו, ואם ננסה לבחון את עצמנו בעיניים של אחרים, לא נהיה שלמים עם עצמנו ועם התשובה שנגיע אליה. לכן כדאי שתבחני אם הדרך שלך מתאימה לך ואם את דבקה בה בלי קשר לדעתן של חברותייך.

בבחינה הזו חשוב לדעת שההלכה אינה מתכון טכני של כללים נוקשים אלא דרך חיים מורכבת. ולכן נכון ללמוד ולברר את העניינים שלא ברורים לנו, להתייעץ עם רב ואפילו בשלבי חיים מסוימים נכון גם לשמוע את דעת ההורים בעניין. עם זאת, יש לציין שלעומת הלימוד העצמי החשוב, הרב יכול לשמוע אותנו, את ההתלבטות שלנו ואת המקום הנפשי שלנו בתוכה ורק לאחר מכן לפסוק לנו הלכה הכוללת את השיקולים האישיים וההלכתיים. לכן בהכרעה הלכתית המורכבת מכלל שיקולים אישיים כדאי לשמוע גם דעת רב שאנחנו סומכים על דעתו.

הלוואי שתהיי שלמה עם דרכך ותשמחי בה.

מוזמנת לפנות אלינו שוב בנושא זה ובכל נושא אחר.

רינת

כתבות נוספות