שאל את הרב

מה משמעות הנפילה בלשון הרע? אשמח לחיזוק

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/03/22 01:40 ז באדר ב'

שאלה

שלום

אני מרגישה שאני נופלת הרבה בלשון הרע וריכולים

אשמח אם תלמדו אותי לעומק על מה מאחורי האיסור ואולי זה יעזור לי

תודה

תשובה

שלום לך, מקווה שאת בטוב. הרגישות והרצון שלך לא ליפול בלשון הרע היא מדהימה ומעוררת הערכה. כל הכבוד על תשומת הלב והפנייה אלינו, צעד שמראה רצינות ורצון אמיתי לעבוד וללמוד.

על מה עומד מאחורי איסור לשון הרע נכתבו ספרים רבים ועוד אפשר להוסיף עליהם. אשתדל בעז"ה להציג כמה סיבות ברבדים שונים, בתקווה שהדברים יתיישבו על הלב ויחזקו אותנו בשמירת הלשון.

בין אדם לחברו

קודם כל, חשוב להדגיש ולהזכיר כל הזמן, שאיסור לשון הרע מתייחס דווקא לדברים שהם נכונים ואמיתיים. כלומר, אם ראובן מספר לשמעון משהו לא ממש מחמיא שלוי עשה – ראובן עבר על איסור לשון הרע, וגם גרם לשמעון לחטוא בשמיעת לשון הרע. דמייני רגע שחלילה מישהי בכיתה שלך מספרת לכמה בנות אחרות משהו שעשית ורצית לשמור עליו בסוד... איך תרגישי? אף אחד מאיתנו לא רוצה להרגיש את הבושה הזו שנוצרת בעקבות פרסום כזה. נכון? אנחנו מחויבים לשמור על כבודם של כל אחד ואחת, ואסור לנו לגרום למישהו להתבייש. וכמובן להישמר מאד מלהחטיא את השומע את הדברים בקבלת לשון הרע. אנחנו ודאי לא רוצים לגרום לאף אחד לחטוא.

בין אדם למקום

מה אבא הכי אוהב לשמוע על הבנים שלו? נכון, דברים טובים! כמה הבן שלו מתוק וטוב, כמה הוא עוזר לאחרים וכמה הוא לומד תורה. אנחנו בנים של הקב"ה, והוא האבא האוהב שלנו. אם חס ושלום מישהו מדבר לשון הרע על חבר שלו, הוא מדבר רע על הבן של הקב"ה! זה ודאי לא עושה נחת רוח בשמים לה יתברך, ומצווה גדולה להימנע מלדבר רע על בניו של הקב"ה.

ומותר האדם מן הבהמה

האדם הוא הבריאה הגבוהה והחשובה ביותר מבין כל הנבראים כולם. הצומח יותר מהדומם, החי גבוה יותר מהצומח, ודרגת המדבר היא המעולה מבין כולם. בתורה הקדושה, בתיאור בריאת האדם כתוב: "ויהי האדם לנפש חיה". ומתרגם התרגום אונקלוס: "לנפש ממללא", כלומר, לנפש מדברת. מה שמבדיל בין האדם לשאר בעלי החיים – זה כוח הדיבור. הקב"ה ברא לנו פה כדי שנדבר בו דברים טובים וראויים לבן אדם. אך אם חס וחלילה אנו משתמשים בפה שלנו ובכוח הדיבור שלא לצורך הזה, אנחנו משתמשים בכוח החשוב ביותר, מה שמבדיל אותנו משאר בעלי החיים – לנגדנו. שמירת הלשון באה לשמור על הכוח החשוב ביותר, הכוח שבזכותו אנחנו בדרגה אחת מעל לכל הבריאה כולה.

שומר פיו ולשונו – שומר מצרות נפשו

הדיבור הוא אחד הדברים שאנחנו עושים היום כמעט בלי לחשוב ובאופן שוטף. החשיבה על מה שיוצא לנו מהפה, והכוונה שהכל יהיה כהלכה ולשם שמים – גורמת לנו לשים לב גם לפרטים הקטנים יותר של החיים שלנו, לאו דווקא בדיבור. שמירת הלשון מרגילה אותנו לחשוב לפני מה שאנחנו אומרים, מה שאנחנו עושים, ותשומת לב גם לפרטים קטנים וחשובים. החיים שלנו יהיו יפים וטובים יותר כשכל דיבור שלנו מלא בעין טובה ולימוד תורה.

מחשבה דיבור ומעשה

הקב"ה ברא אותנו כדי לקדש שם שמים. כדי לקדש גם את הדברים הגשמיים בעולם הזה. יש לנו תפקיד ואנחנו רוצים לקיים אותו בשלמות. אם נחיה בתחושת שליחות והפנמה שמה שיש לנו הכל בעצם של ה' יתברך, נבין שגם המחשבות, הדיבורים והמעשים שלנו הם שלו, אבל מופקדים בידנו. תפקידנו לעשות רצון ה' כמה שיותר ולמלא את מחשבתנו, וכמובן שגם את הדיבור שלנו והפעולות – בדברים ראויים לשליח של הקב"ה. להיות כלים ראויים לנשמה האלוקית שנמצאת בנו. שמירת הלשון גורמת לנו להיות שליחים נאמנים יותר לה' וכלים יפים יותר להשראת השכינה בתוכנו.

תראי, הרחבנו הרבה על שמירת הלשון והאיסור לדבר לשון הרע. אך גם בהלכות לשון הרע יש פעמים שצריך, מצווה וחובה לדבר ולספר. חשוב לדעת מה מותר ומה אסור, זה גם מגביר את המודעות וגם ימנע מאיתנו אי נעימויות לטוב ולרע. דוגמא אחת חשובה שחשוב לדעת היא, שאם אנחנו זקוקים לטיפול פסיכולוגי, אנחנו צריכים לספר לו מה עבר עלינו כדי שיוכל לעזור לנו. דברים שנצרכים לצורך טיפול – מותר וצריך לספר ואין בזה חשש של לשון הרע. להיפך! כשם שיש מצווה להיות בריאים בגוף, יש גם מצווה להיות בריאים בנפש. אם אדם פגע בנו, או שיש לנו בלב הרגשה לא טובה – מצווה לספר לאדם קרוב, לאחד ההורים או לאחות קרובה או לחברה טובה, שאנחנו גם סומכים עליה שלא תפרסם לכולם.

כמובן שהיריעה עוד ארוכה ויש עוד המון מה להרחיב ולהסביר. ממליץ לך ללמוד את הספר

"שמירת הלשון" של החפץ חיים זצ"ל, לשמוע שיעורים על מהות שמירת הלשון והחשיבות של המצווה הכל כך קריטית הזו – מכל הבחינות.

מאחל לכולנו שנצליח לשמור כולנו דיבור ראוי וטוב, ולהתרחק לפחות כמו שמתרחקים מאש מעוון לשון הרע.

בהצלחה רבה!

ישראל

כתבות נוספות