שאל את הרב

[האם כדאי ללמוד על מיניות בתקופת הרווקות?]

חדשות כיפה חברים מקשיבים 09/03/22 21:05 ו באדר ב'

שאלה

היי שלום,

אני בחורה דתיה עוד מעט בת 21, רווקה.

רציתי לשאול האם זה נכון ללמוד על כל הנושא של מיניות בין גבר לאישה לפני החתונה ולפני ההדרכה כלות.

אני לא רוצה להגיע להדרכת כלות ושם לקבל הלם.

נתקלתי לאחרונה בפודקאסט של "בגוף ראשון- מיניות וגוף בחברה הדתית" שמדברת בו ד"ר מיכל פרינס. ואני ממש מתלבטת אם להקשיב לו. האם זה הזמן הנכון?

אני פשוט לא מרגישה שמה שקיבלתי מהאולפנה מספק. הכל מאוד מאוד מופשט, זה לא משהו שמדברים עליו בבית. ואני לא רוצה סתם לקרוא על זה באינטרנט..

תשובה

תהילה יקרה.

אני שומעת מהפניה שלך, שאת מפעילה שיקול דעת לפני שאת צורכת מידע שיכול להשפיע עלייך, ושאת מבינה שיש זמן נכון ללמוד את הדברים. בנוסף, אני גם רואה שאת חושבת קדימה, ובודקת איך אפשר לפעול מראש כדי למנוע קשיים בהמשך (מה שנקרא, "פרואקטיביות"). הרצון שלך לשמור על עצמך וההבנה שיש מידע שחשיפה אליו יכולה להזיק לך מראה על מודעות ובגרות. ישר כח!

קודם כל, חשוב להדגיש שסקרנות מינית היא דבר בריא ונורמלי. מצד שני, מיניות היא לא נושא שמדברים עליו הרבה, במיוחד בחברה הדתית, מה שיכול לגרום להרבה בלבול אצל צעירים. בנוסף לכך קיימת כיום חשיפה למיניות מכל עבר, באינטרנט, בתקשורת ובסרטים, מה שיכול לגרום לנו לפתח באופן לא מודע תפיסות לגבי מיניות. למשל, בתחומים כמו מראה הגוף שלנו ושל בן הזוג, זוגיות, יחסים אינטימיים ועוד. הבעיה היא שמה שמציגים לנו לא תמיד תואם את המציאות כמו שהיא, מה שיכול לגרום לכך שיווצרו אצלנו ציפיות ותפיסות מעוותות בנושאים האלו. התפיסות שאנחנו בונים בראש שלנו, ישפיעו בעתיד על הציפיות ועל ההתנהגות שלנו בזוגיות ובנישואין. מהסיבה זו, כדאי לשים לב לאיזה תכנים אנחנו נחשפים, כדי שנפתח תפיסות מיניות בריאות.

את שואלת אם לחכות להדרכת כלות ולחתונה כדי ללמוד על הנושא. אמנם יש לך ידע על הנושא, אבל הידע שנלמד בתיכון הוא מטבע הדברים מופשט יותר, בלי להיכנס לפרטים. בעיני, זה תלוי בך ובתחושה שלך. האם הצורך שלך הוא לדעת ולהבין כבר עכשיו? האם חוסר הידע הזה מכביד עלייך או גורם לך לתחושות לא נעימות - חשש, לחץ, חרדה? האם את מרגישה שאת בשלה ללמוד את הנושא הזה עכשיו?

יתכן באמת שאם תגיעי להדרכת כלות לפני החתונה בלי שום ידע מוקדם, "תקבלי שוק". אולי הכנה מוקדמת יותר, תקל עלייך לעבור את אותה תקופה (שהיא פעמים רבות מתוחה ומלחיצה גם ככה…) ביתר קלות, כי כבר תדעי את הדברים האלו ותספיקי לעכל אותם, במקום ש"ייפלו" עלייך ממש לפני החתונה. מצד שני, גם לדעת את הדברים מראש יכול להשפיע עלינו - להכניס למחשבות וחששות, שיכולות להשפיע עלינו בקשרים עם בני המין השני. כדאי לחשוב על הדברים עם עצמך ואולי גם להתייעץ עם מישהו שמכיר אותך.

במידה ואת מרגישה שאת רוצה ללמוד כבר עכשיו,

לאן כדאי לפנות כדי לקבל מידע אמין על מיניות?

קודם כל, בתור התחלה, אפשר לקרוא ספרים שמותאמים לבנות מתבגרות דתיות. אני מכירה שני ספרים מומלצים בנושא: "מתבגרת באהבה" של דפנה פלר, ו"מה את מבקשת" שכתבה אוריה מבורך. פרקים מהספר "מה את מבקשת" תוכלי למצוא באתר חברים מקשיבים, יחד עם שאלות ותשובות בנושא מאת אוריה מבורך, כאן:

https://www.makshivim.org.il/blog/categories/%D7%94%D7%A8%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%AA-%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94-%D7%9E%D7%91%D7%95%D7%A8%D7%9A

כדאי גם לחפש ביוטיוב את ההדרכות של מאור קפלן. לגבי הפודקאסט שציינת, אני לא מכירה אותו. אם קיבלת עליו המלצות טובות , אפשר לנסות להקשיב לפרקים בנושאים שרלוונטיים לך כרגע, להתחיל מפרק אחד ולראות איך זה משפיע עלייך. בזמן שאת מקשיבה, כדאי לזכור שביהדות יש השקפות ודעות שונות ולפעמים אפילו הפוכות, על כל דבר ודבר. כלומר, לא כדאי לקבל כל דבר שנאמר כפי שהוא, אלא להמשיך ולבדוק דעות נוספות.

אפשרות נוספת היא למצוא רבנית או יועצת בתחום, שתוכלי לשאול אותה שאלות ולקבל ממנה מידע על הנושא. בצורה כזו תוכלי לקבל מענה ישיר לשאלות שלך, בלי להיחשף בדרך לדברים שאולי לא רלוונטיים אלייך, או דברים שיכולים להשפיע עלייך בצורה שלילית. הדרך שבה מעבירים את הדברים היא חשובה. מישהי מומחית (בהתאם ליהדות כמובן) שהיא גם סבלנית ונעימה, שתוכלי לפנות אליה עם שאלות ומחשבות, יכולה לעזור לך לעבד את הדברים בצורה נכונה ובריאה.

בנוסף להתייעצות איתנו, כדאי להתייעץ עם מישהו שמכיר אותך, איך ומתי נכון ללמוד על הנושא. אפשר לנסות להתייעץ עם דמות שנמצאת בסביבתך, שאת סומכת עליה ומרגישה איתה בנוח. כמובן, אם את רוצה להמשיך ולהתייעץ איתנו את יכולה לדבר עם המשיבות שלנו במוקד הטלפוני, בכוכבית 8298. נשמח לדבר איתך.

בהצלחה!

רעות

כתבות נוספות