שאל את הרב

למידה מרחוק - הכנסת מחשב לבית

חדשות כיפה חברים מקשיבים 18/08/20 22:23 כח באב התשפ

שאלה

שלום וברכה. אשמח להתייעץ לגבי נושא הכנסת מחשב לבית. כרגע אנחנו לא מחזיקים מחשב בבית. קיבלנו עדכון מהאולפנה (כיתה ז) שהלמידה תהיה מרחוק ויש צורך להתארגן על מחשבים. האם נראה שיש דרך להימנע מזה?

תשובה

שלום לך.

תודה רבה שפנית אלינו. אינני יודע אם יש דרך להימנע מזה, במיוחד שבשנה הקרובה הלמידה בעיקרה תהיה ככל הנראה מרחוק באמצעות המחשב. עם זאת לא נסתר מעיניך שישנם סכנות רבות בהכנסת מחשב הביתה ובוודאי עם חיבור לאינטרנט. למרות זאת ישנם דרכים רבות כדי למנוע מצבים לא נעימים:

סינון

ראשית, ספק האינטרנט שלכם חייב להיות כשר- דהיינו רימון או אתרוג. וודאי שאין היתר להכניס הביתה שום ספק אינטרנט שאינו כשר. בכך תימנע מקלקולים שלא לצורך, גם שלך וגם של בתך. אגב, אם מדובר גם בטלפון נייד עם אינטרנט, הרי שחייבת להיות בו תוכנת הגנה של אינטרנט רימון או אתרוג.

הסברה

בתך עולה לכיתה ז', וזו הזדמנות מצויינת לדבר איתה ולהסביר לה על הסכנות המצויות ברשת (חיבור עם זרים, בזבוז הזמן, שיימינג- ביוש, שמירת העיניים וכדו'), על חינוך לבחירה נכונה ומושכלת, ניצול הזמן ללמידה (וגם להנאה) בצורה מבוקרת, וכמובן חינוך להתאפקות והתגברות.

מעקב וכללים

חשוב לי לציין שיש לשים לכל תופעה חריגה של בתכם בעקבות השימוש באינטרנט- לקיחת המחשב לחדר, זמן שימוש ממושך מדי, עצבנות או כעסים לאחר השימוש במחשב. לכן חשוב שיהיו כללים לגבי השימוש במחשב- כמה זמן ניתן להשתמש בו מדי יום, ועד איזו שעה ניתן לעבוד על המחשב (להגדיר שעה בערב שלאחריה המחשב נסגר ולא ניתן להמשיך לעבוד עליו).

מיקום

כשם שהאינטרנט הוא כלי מבורך, כך הוא יכול להיות גם כלי מקולקל, וכדי לחסוך התמודדות מיותרת עם כל מיני אתרים (לאו דווקא פורנוגרפיים, אלא אתרים שעוסקים ברכילות, בסרטים, ושאר תרבות העולם המערבי) רצוי שהמחשב יהיה ממוקם במקום מרכזי בבית בו נמצאים בני הבית רוב הזמן - כמו הסלון או פינת האוכל, ובשום פנים ואופן לא בחדר, ולא בחוסר השגחה. במידה ומדובר במחשב נייד יש לקחת אותו איתכם לחדר השינה בסוף היום.

לסיכום, שאלת האם ניתן להימנע מהכנסת מחשב לבתך שלומדת באולפנה. התשובה היא שלא ניתן להימנע מהלמידה באמצעות מחשב, אך בוודאי שאפשר להימנע מתקלות מיותרות ויש להיערך לכך מראש: להכניס הביתה ספק אינטרנט כשר בלבד (רימון או אתרוג), ליצור שיח שלכם עם בתכם בכל הקשור לסכנות ברשת ולניצול נכון ויעיל של זמן השימוש במחשב, להגדיר זמן שימוש במחשב, לעקוב אחר התנהגות חריגה, ולוודא שהמחשב נמצא במקום מרכזי בבית, ולא נמצא לבד עם בתכם בחדר.

אני מברך אותכם שבתכם תשכיל להשתמש במחשב רק לדברים טובים ומועילים.

בהצלחה!

אבי

כתבות נוספות