שאל את הרב

למה שמים אבן על הקבר

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 21/11/18 10:30 יג בכסלו התשעט

שאלה

למה שמים אבן על הקבר? והאם צריך לשים אבן אחת או כמה אבנים?

תשובה

ב"ה

שלום.

המנהג לשים אבן על הקבר הוא בגדר מנהג ולא מצווה או חובה. ויש המון סיבות לכך חלקם על פי הפשט וחלקם על פי הסוד.בשו"ע או"ח סימן רכד' מובא ששמים על הקבר צרור (אבן) או עשב, משום כבוד המת להראות שאנשים רבים פקדו את קברו.וזה בעצם כבודו של המת.

ויש סיבה נוספת והיא כי אבן בגימטריה = 53 שזה =למילה גן רמז למנוחת הנפטר בגן עדן.

ויש סיבה נוספת והיא הובאה בשו"ת רבבות אפרים חלק ח סימן נא שאם הרבה אנשים שמים אבנים ממילא זה מסתיר את הכיתוב על המצבה.ובעקבות דברי חכמים בתלמוד במסככת הוריות שקריאת הכתב על המצבה גורמת לשיכחה הרי שאז האבנים מסתירים.

או סיבה אחרת שהוזכרה והיא שאנו כביכול משתתפים בבניית מצבה וגל- עד לנפטר.וגם זה לכבודו של הנפטר.

או סיבה אחרת שמניחים אבן שזהו חומר חזק וקיים לעד כך האמונה שלנו בתחיית המתים חזקה וקיימת לעד.ושלא נתייאש מאמונה זו כי "אבן מאסו הבונים...הייתה לראש פינה,

או סיבה אחרת שהוזכרה להראות שכך דרכו של עולם וכולם מגיעים בסופו של דבר לבית החיים גם אבא וגם בן. וזה גלום באותיות אבן שמשמעותו אבא ובן.

ויש סיבה נוספת והיא שהנחת אבן שזה חומר חזק מסמלת קבלת דין שמים שהנשמה שהיא חלק אלוה מלמעלה חזרה לצור מחצבתה שהרי האבן נחצבה מסלע גדול יותר וכפי שכתוב בתהילים , ה' סלעי ומצודתי".

סיבה נוספת היא שאבנים בשפת חז"ל נקראו צרורות כפי הסוגיא במסכת בבא קמא דף יז וזה רמז לתקווה שנשמתו של הנפטר תהיה צרורה בצרור החיים.

אמן.

בברכה,

עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות