שאל את הרב

למה צריך היום בית מקדש? מה חסר לנו בלעדיו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/12/01 19:44 יד בטבת התשסב

שאלה

בשביל מה צריך בית-מקדש? מה חסר בעבודת ה' היום, כשאין לנו בית-מקדש?

תשובה

שלום לך,
שאלת שאלה חשובה מאוד.
הפסוק (שמות כה, ח) מגדיר את תפקידו של בית–המקדש במילים: "ועשו לי מקדש – ושכנתי בתוכם". מטרתו של המקדש היא השראת השכינה בעם–ישראל, קיום הקשר התמידי בין ישראל לאלוקיו.
אך עדיין צריכים אנו להבין מהו קשר זה, 'השראת שכינה' זו, ומה משמעותו עבורנו?
אנסה להרחיב מעט: המציאות שסביבנו היא אטומה. העולם כולו נראה כמכונה אוטומאטית ענקית, הפועלת על–פי חוקים קבועים ובלתי משתנים, שאינם מבטאים משמעות כלשהי. 'עולם' מלשון העלם, הסתר. אם היה הטבע פועל על–פי ערכי מוסר, אם היה שיתוק אוחז ביד המנסה לגנוב או גשם היה יורד במיוחד על חלקותיהם של העניים, אז היה ברור שיש לעולם משמעות, שיש יד אלוקית המכוונת אותו בכל עת ובכל רגע. אבל לא כך נברא העולם. עולם הטבע, וכמוהו גם העולם האנושי, אינם מודעים לעצמם, למהות האלוקית שגנוזה בתוכם.

איך תתגלה מהות זו בעולם? זהו עניינו של עם ישראל. ודאי נתקלת פעם בדברי רש"י על הפסוק הראשון בתורה: "בראשית ברא אלוקים" – בשביל התורה שנקראת 'ראשית', ובשביל ישראל שנקראו 'ראשית'. עם ישראל הוא מרכז הבריאה, ויעודו הוא, כלשון הפסוק (ישעיהו מג, כא): "עם זו יצרתי לי – תהילתי יספרו!". ישראל מורים לעולם כולו שיש משמעות, שהעולם אינו סתם ג'ונגל אלא יש בו סדר, יש לו תוכן פנימי הגנוז בתוכו וצריך להתגלות בכל רבדיו, יש יד המכוונת ומנווטת את הבריאה כולה, יש אלקים!

'השראת שכינה' היא מציאות מיוחדת, שבה מופיע אור ה' בצורה גלויה בעולם, נקודה שבה מתחברים השמיים והארץ. במעמד האדיר של מתן תורה לישראל היתה התגלות אלוקית חד–פעמית, שזעזעה את העולם כולו. המשכן, ואחריו בית–המקדש, הם המשכו של אותו הגילוי שהיה בהר סיני. השראת השכינה התמידית שבבית–המקדש , הקשר התמידי הזה בין ישראל לאלוקיו, מרומם ומעלה את ישראל, ודרכם את האנושות כולה ואת המציאות כולה, מיישר אותם ומכוון אותם אל בוראם.
כשעם ישראל נמצא במלוא כוחו, כשבית המקדש ממלא את ייעודו בצורה השלימה, כשעבודת הקרבנות נעשית "תמידים כסדרם ומוספים כהלכתם", מתעלה העולם כולו ומזדכך, עד שהקדושה מופיעה במלוא עוצמתה בכל רבדי החיים כולם. לא רק האנושות מתעלה, נעשית מוסרית יותר, טובה יותר. המציאות כולה עולה דרגה! אפילו הפירות שעל העץ מתוקים יותר, הגשמים יורדים בעתם, האריות פחות טורפים. העולם מכיר את אלוקיו!

בכך השבנו על חלקה הראשון של שאלתך: "בשביל מה צריך בית מקדש?" – צריך בית מקדש כדי שהעולם יכיר את בוראו, כדי שהאנושות תתעלה אל ייעודה, כדי שכל אדם ואדם וכל נקודה ונקודה במציאות יקבלו את מלוא משמעותם, יחיו במלוא עוצמתם!

זו כמובן תשובה גם לחלקה השני של השאלה: "מה חסר לנו בעבודת ה' היום, כשאין בית מקדש?" – מה חסר?? חסר לנו העיקר, הלב! חסרה לנו השראת השכינה, חסר לנו הקשר התמידי עם רבונו–של–עולם, חסרים לנו החיים השלמים והבריאים!
המדרש מדמה את המצוות שמקיימים ישראל בגלות (כלומר: כל עוד לא חזר עם ישראל למעלתו השלמה) ל'ציוּנים', תמרורים המיועדים להזכיר לנו את יעודנו, את מעלתנו הגדולה, שלא נשכח את התפקיד הגדול של עם ישראל בעולם. על ידי לימוד התורה וקיום המצוות, על ידי שנהיה מוסריים וקדושים, נקרב יותר ויותר את היום בו "נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים", "ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים".

יהי רצון שיבנה בית המקדש במהרה בימינו,
'ושם נעבודך ביראה, כימי עולם וכשנים קדמוניות'

בברכה,
מרדכי, 'חברים מקשיבים'
נ"ב
אם עדיין לא באת על סיפוקך – אפשר ליצור איתנו קשר, בטלפון, בפקס, בדואר או באינטרנט.

כתבות נוספות