שאל את הרב

למה עוד להתפלל

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 01/01/13 22:09 יט בטבת התשעג

שאלה

שלום הרב,

סבא שלי חולה כבר שנתיים וחצי במחלת ניוון שרירים, הוא מדרדר מיום ליום. אין תשובה רפואית. בנוסף לתיפקוד הגרוע הוא בכאבי תופת,גם מהרגליים המתות וגם כי פעם שנפל (עכשיו כבר לא הולך בכלל), יצא לו עצם מהכתף ולא מוכנים לנתח אותו בגלל שהוא חלש מידי ויצטרך להיות במיטה חצי שנה.

מההתחלה התפללתי, נתתי צדקה, אמרתי לחברות שיתפללו, כיוונתי לרפואתו במעשים טובים, ולאחרונה קיבלתי עלי עצמי משהו מסויים. החוסר אונים נורא!

למה להתפלל יותר? אם נגזר עליו, אני לא ישפיע עליו שום דבר. קשה לי לראותו סובל כל כך!! מה אני יכולה לעשות??

אימי עגונה כבר 5 שנים. הסבא הזה דאג לפרנסתנו המון שנים. אנו משפחה קטנה מאוד הוא וסבתי גידלו אותנו. אני לא יכולה לראותו סובל ולחשוב שהוא יכול להיות משותק לגמרי או למות כל שניה מצבו גרוע יותר

אבא רחם!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

תשובה

שלום לך.

היה לי ממש קשה לקרוא על כל הסבל שאתם עוברים, ובעז"ה ה´ אתפלל בשבילכם. יהי רצון שה´ ירפא את כל החולים רפואה שלימה, וכולם יחיו בבריאות ובשמחה לאורך ימים, שכל העגונות ישוחררו וימצאו שמחה ואושר בחיים, שלא יהיה יותר סבל בעולם!

צריך לדעת שכל תפילה שלנו חשובה ומועילה. נכון שלא תמיד התפילות פועלות בדיוק כמו שאנחנו רוצים, אבל הן תמיד משפיעות.

אין לנו אופציה אחרת, אם לא נתפלל - איבדנו את התקווה האחרונה ל"טובת" היאוש והמרירות.

שאלת שאלה קשה ממקום כואב מאוד, ואנסה לענות קצת:
אומנם ה´ גוזר גזירות אך בכל זאת יש מקום לתפילתנו, ויש לכך כמה הסברים. יתכן שהגזירה היא רק בתנאי שלא יהיו תפילות ומעשים טובים, ואכן חז"ל מספרים שיש גזירות שנחתמות ב["חותם של טיט" ], כלומר בחותם חלש, שנועד להשבר על ידי תפילותינו. ה´ הרי רחום וחנון, והוא שומע תפילה ורופא חולים. לפעמים ה´ שולח צרה רק בשביל שנתקרב אליו על ידי התפילה. אם נתייאש ונאמר שיש גזירה ואין עוד מקום להשפיע בתפילה - אנחנו בעצם מנתקים בינינו לה´. אבל אנו מאמינים שה´ שומע לנו ומחכה לתפילתנו, ויכול לעשות ניסים. אז להמשיך ולהרבות בתפילה, כי אין תפילה שחוזרת ריקם. תתפללו לרפואת הסבא, שירגיש יותר טוב, שלא יסבול כל כך, שהמשפחה תתחזק ולא תשבר, שה´ ישלח לכם שמחה וימנע את הצרות, שאת כל קשייכם ה´ ימתיק.

לפעמים התפילה משפיעה באפיק אחר ממה שקוינו, אבל תמיד התפילה משפיעה!

לא הכל טוב לפי הבנתנו, אבל הכל לטובה. ה´ למעלה מסדר הכל בדיוק כמו שצריך להיות, והוא אוהב אותנו, וברא אותנו רק בשביל לתת לנו שפע וטוב. לפעמים אנחנו ממש לא מבינים אותו, כמו במקרים הקשים כל כך שהזכרת.

במקרים כאלה צריך לזכור שגם בעבר היו כבר מקרים שממש לא הבנו איך זה לטובה, אבל אחר כך בסופו של דבר התברר שהכל בהשגחה פרטית מופלאה.

לדוגמא: האחים של יוסף ממש לא הבינו מה קורה. האשימו אותם על לא עוול בכפם בריגול, יש רעב בבית והם מוכרחים לרדת למצרים, שם מחכה מצרי רשע שכבר הכניס אותם למאסר והשאיר שם את שמעון, והנה מעלילים עליהם בגניבה ורוצים לקחת את בנימין, ומה נאמר לאבא יעקב שימות משברון לב? (הם אפילו לא יכלו לעודד את עצמם באמירה "עברנו את פרעה נעבור גם את זה", כי הם עוד לא עברו את פרעה:)).

אבל פתאום, בן רגע הכל התהפך. יוסף מתגלה, וכל הרע הוא בעצם טוב. הכל הכנה לדאוג להם במצרים בשנות הרעב, ונוסף ליעקב האושר שבמציאת הבן האובד שהוא כבר לא האמין שיזכה לראותו.

במצבים כאלה צריך להזכר בכל המקרים האלה, ולהבין שלמרות שעכשיו, קרוב קרוב, אנחנו לא מצליחים לראות את התמונה המליאה - יש לנו כבר ניסיון שבעצם הכל לטובה.

וכך עשה דוד המלך, כמו שכתוב בתהילים פרק ע"ז. בתחילה הוא מיואש ממש ואומר אפילו: "הַלְעוֹלָמִים יִזְנַח ה´ וְלֹא יֹסִיף לִרְצוֹת עוֹד: הֶאָפֵס לָנֶצַח חַסְדּוֹ גָּמַר אֹמֶר לְדֹר וָדֹר: הֲשָׁכַח חַנּוֹת אֵ-ל אִם קָפַץ בְּאַף רַחֲמָיו סֶלָה:".

אבל מיד הוא מתעודד להיזכר בכל ניסי ה´ בעבר שבהם התברר שהכל לטובה: "וָאֹמַר חַלּוֹתִי הִיא שְׁנוֹת יְמִין עֶלְיוֹן: אֶזְכּוֹר מַעַלְלֵי יָ-הּ כִּי אֶזְכְּרָה מִקֶּדֶם פִּלְאֶךָ: וְהָגִיתִי בְכָל פָּעֳלֶךָ וּבַעֲלִילוֹתֶיךָ אָשִׂיחָה: וכו´".

עצה טובה נוספת היא להתחזק מאוד ולראות בכל דבר את צער השכינה, ואז אנחנו כבר לא לבד. ה´ משתף אותנו בצער שלו ויש לנו הזדמנות להתפלל איתו. במי ה´ בוחר לשתף בצערו? בנו! איזה אמון יש לו בנו, ואיזה כבוד!

עכשיו ההזדמנות לבכות גם על הצער שיש לקב"ה ממחלת הגלות, שהרי לשכינה כואב מאוד. ה´ גם מחכה לכלה שלו - כלומר לעם ישראל, שיחזור אליו, והוא כביכול בודד, ועכשיו ההזדמנות לכאוב איתו את הבדידות ולקרוא איתו את געגועיו בשיר השירים.

וכך כותב רבי נחמן מברסלב בתורה נפלאה (ליקו"מ פ"ט):

"וַתְּחַסְּרֵהוּ מְעַט מֵאֱ-להִים וְכָבוֹד וְהָדָר תְּעַטְּרֵהוּ"
הִנֵּה יָדוּעַ כִּי כָּל מַה שֶּׁחָסֵר לָאָדָם הֵן בְּרוּחָנִי הֵן בְּגַשְׁמִי, הַחִסָּרוֹן הוּא בְּהַשְּׁכִינָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת אֱ-להִים.
וְזֶהוּ "וַתְּחַסְּרֵהוּ" - בְּוַדַּאי "מְעַט מֵאֱ-להִים", הַיְנוּ הַחִסָּרוֹן בְּוַדַּאי מֵאֱ-להִים, הַיְנוּ בְּהַשְּׁכִינָה.
אַך כְּשֶׁיֵּדַע זאת, שֶׁהַחִסָּרוֹן הוּא לְמַעְלָה וּלְמַטָּה, בְּוַדַּאי יִהְיֶה לוֹ צַעַר גָּדוֹל וְעַצְבוּת, וְלא יוּכַל לַעֲבד הַשֵּׁם יִתְבָּרַך בְּשִׂמְחָה
לְכָך צָרִיך לְהָשִׁיב לְעַצְמוֹ, מָה אֲנִי וּמֶה חַיַּי, כִּי הַמֶּלֶך בְּעַצְמוֹ מְסַפֵּר לִי הַחִסָּרוֹן שֶׁלּוֹ וְכִי יֵשׁ כָּבוֹד גָּדוֹל מִזֶּה?
מִתּוֹך כָּך בָּא לְשִׂמְחָה גְּדוֹלָה, וְנִתְחַדְּשׁוּ הַמּחִין שֶׁלּוֹ "וְכָבוֹד וְהָדָר תְּעַטְּרֵהוּ" - הַיְנוּ עַל יְדֵי כָּבוֹד וְהָדָר שֶׁיֵּשׁ לוֹ שֶׁהַמֶּלֶך בְּעַצְמוֹ מְסַפֵּר לוֹ הַחִסָּרוֹן תְּעַטְּרֵהוּ בְּמחִין חֲדָשִׁים.

(תודה לאתר ברסלב על הטקסט - http://breslev.eip.co.il/?key=363)

יהי רצון שלא נדע צער!
שה´ ישלח לכם רפואה והצלחה, טובה וברכה, שמחה וישועה!

כתבות נוספות