שאל את הרב

למה מרים מתה במדבר?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 10/08/03 15:12 יב באב התשסג

שאלה

שלו' לכה"ר יש לי כמה שאלות:

1.למה מרים לא זכתה להיכנס לארץ?

2.למה התורה בפרשת נשא חוזרת באריכות גדולה על כל הקרבנות של הנשיאים אם כולם אותו דבר?

3.למה התורה כותבת בפרוט רב את מניין שנותיהם של אנשי הדורות שקודם המבול?

4.האם זה נכון מה שי"א שלא כל מה שכתוב במדרשים באמת קרה בפועל אלא לעיתים המדרש בא רק כדי להעביר לנו מסר רעיוני או שזה רק משל? ואם כן איך אפשר להבדיל מה קרה באמת ומה רק משל?

5.למה התורה חוזרת בפרשות ויקהל פקודי על כל ציוויי המשכן רק עם המילה ויעש הרי אפשר היה לכתוב שמשה עשה כמו שה' אמר לו בפסוק אחד ולא לחזור על כל הכלים והבגדים?

6.בקשר לסיפור עם הכותי שלחש כביכול סוד לרבי אלעזר וכו' ואז בסוף בר כוכבא הרג את רבי אלעזר. איך יכול להיות שבר כוכבא האמין לאיזה כותי ולא האמין לרבי אלעזר שבזכות תפילותיו לא נחרבה עד אז העיר, ועוד שהוא יהרוג אותו??

7. בבא מציעא פד ע"א לא מובן לי הסיפורים על גודלם של הרבנים (מהמילים כי הוו מיקלעי עד דיקורי דהרפנאי) אם כה"ר יכול להסביר את זה כי זה לא נשמע הגיוני כ"כ.

אודה לכה"ר אם יוכל לרשום את התירוצים ואת המקורות שלהם.

תשובה

בס"ד

1- מרים שייכת לדור יוצאי מצרים ולא לדור נכנסי הארץ. כוחה שמור לרגעים של הגאולה העתידה שיצטרכו לצאת מהגלות למציאות של גאולה. והוא פועל כבר עכשיו.

אור החיים מסביר כי משה ואהרון היו מנהיגים ולכן הם לא רצו להשאיר את העם לבד בגלות. למען עם ישראל הם נשארו איתם - "למענכם" כדי שלעתיד לבוא הם יבואו יחד איתם.


מרים היא חלק מהשלשה הזו והיא בחרה להשאר במדבר ולהכנס באחרית הימים יחד איתם.

2- כדי להדגיש את העובדה שכל אחד בחר להביא מה שחבירו הביא ולא רצה להיות יותר ממנו במשהו. גם להדגיש שכל אחד הביא מעצמו את מה שהיה צריך וזה מלמד על התערותה דלתתא שמקבילא להתערותא דלעילא לגמרי בהתאמה מלאה.

3- כי התיקון שלנו כולל גם את הקילקולים שלהם. איננו בונים עולם על חולות נודדים אלא על קרקע מוצקה. והקרקע היא אבן השתיה היסוד של העולם שממנו נברא האדם הראשון. על מנת להגיע לשם צריך לעבור דרך כל הדוורת הללו ולתקן את כל מה שהם קלקלו.
לכן בני ישראל עבדו במצרים בחומר ובלבנים כנגד דור הפלגה. ולכן הם שילמו חוב במים כנגד דור המבול.
חוב של דורות קודמים שחייבים לשלם אם רוצים לתקן את העולם.

4- אם יש שמות - זה עובדה . אם אין שמות זה יכול להיות משל.

5- כיון שהעשיה היא מלאכה בפני עצמה. הרבה אנשים מסתפקים בדיבורים ושוכחים את הערך של העשיה. המשכן במיוחד הוא ענין של עשיה וביצוע ויש לביצוע ערך מיוחד. והתורה רוצה להדגיש אותו.

ראה תשובה על כך:
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=30581

6- זה בדיוק החטא. וזה מה שקורה למי שסומך על כוחו ושוכח את הערך הרוחני של חכמי ישראל

7- הסיפור הוא כמובן על גודל רוחני ולא על גודל פיזי כמשתמע מהסיפורים עצמם. והעיקר של הסיפורים הללו לתת לנו פורפורציה על רמת השגה שלנו לעומתם. כי דרכם של בני אדם היא להעריך את המציאות לפי רמת השגתם וקצת יותר. מי שיודע א' ב' חושב שהעיקר הוא להגיע עד תו' ולא יודע מה זה חומש ומה זה משנה מה זה גמר ומה זה זוהר ומה הם כתבי האר"י ומה זה משל ומה הוא נמשל.

היודע פרק אחד בחומש לא יכול להעריך כלל מושגים בגודל של מי שלמד דף אחד של זוהר או מאה דפים. ולא מסוגל להעריך מי שמבין את משל כתבי האר"י או הנמשל שלהם.

רוב האנשים שיודעים מעט מעריכים את המציאות לפי הגודל שלהם והגמרא מביאה אותנו לדעת שיש פורפורציות אחרות לחיים.


בהצלחה

כתבות נוספות