שאל את הרב

מרגישה ריחוק מהמצוות - איך מתחברים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/02/22 16:11 כד באדר א'

שאלה

שלום,

בזמן האחרון אני מרגישה די ריחוק מהמצוות. מרגיש לי נורא טקסי ומתוך הרגל, או סתם כי אני מפחדת לשנות משהו בחיים שלי. בצד הרוחני אני מתחברת אבל בעיקר בדברים שקשורים לנפש, שהרבה פעמים אפשר גם לומר אותם בלי מקור רבני.

אפשר לומר שאני אוהבת את היהדות שלי בתור פילוסופיה ולא בתור דת. אני מבינה בשכל את ההסבר של "אם את רוצה שהקודש\רוח באמת יתקיים את צריכה מעשים", אבל זה לא מגיע ללב\רצון אלא נשאר רק בשכל. אני שומעת שיעורי תורה וזה נשמע משעמם, ואותו דבר כל הזמן, וקצת מרוח. אין לי משהו שמושך אותי יותר מדי לתוך זה.

דווקא בצד של התפילה אני יותר מרגישה קרבה, יותר שיח עם היושב במרומים ויותר חיבור מהסוג הזה, אבל אפשר לדבר איתו גם בלי 613 מצוות.

חשבתי אולי להתחיל חברותא על טעמי המצוות והמהות שלהן, אבל אני לא כל כך מכירה מקורות. אשמח לקבל קצת כיוונים מה ולאן ללמוד, ובאופן כללי עצה :)

ממש תודה על תשומת הלב!

תשובה

שלום לך, מעריך מאד שעשית את הצעד הראשון ופנית אלינו. העובדה שבחרת לא להישאר במצב הקיים אלא להשתפר וללמוד, בהחלט מעידה שאת כבר בכיוון הנכון.

הדברים שאת מתארת מובנים לגמרי. לא קל לעבוד את ה' בלי רגש וקשר אמיתי ועמוק עם נותן התורה. יש משהו שוחק ומשעמם אולי בלחזור על אותם הדברים כל יום, בלי להבין למה אנחנו עושים אותם. אני חושב שכמו כל דבר שאנחנו רוצים, גם על הרגש שלנו אפשר לעבוד.

חשוב לדעת שאת רוב הדרך כבר עשית! יש לך רצון גדול להרגיש ולהתחבר. יש לך את הרצון והשאיפה ללמוד יותר ולהתקדם. וזה העיקר! הקב"ה רוצה את הלב והרצון שלנו. ואם את זה יש – יש לנו את העיקר, ורק על זה אפשר ודאי לשמוח. כל עוד תשמרי ותעצימי את הדחף והרצון להרגיש ולהתחבר למצוות ולעבודת ה' – יהיה לך הרבה יותר קל וכיף לעשות את זה ולהצליח.

אם נסתכל על המטרה הסופית שלנו, והיא לעבוד את ה' עם חיבור אמיתי ורגשי, יכול להיות שחלילה נוותר מראש. אבל אם ניקח על עצמנו משימה אחת קטנה, מצווה אחת בה אנחנו משקיעים בתקופה הקרובה – זה בידיים שלנו! תבחרי מצווה אחת אותה בה את רוצה להתמקד עכשיו, ועכשיו רק נשאר להחליט שעכשיו היא המשימה שלנו. כשאנחנו עובדים ומתמסרים למשהו מסוים, אנחנו ממילא מתחברים אליו באופן טבעי.

כתוב שתרי"ג מצוות הן תרי"ג דרכים להתקרב לקב"ה. אמנם יש חשיבות מסוימת לדעת את טעמי המצוות כדי להתחבר אליהן יותר. אבל יש גם מעלה גדולה בקיום המצוות גם בלי ידיעת הטעם. אפשר לומר אפילו שעשייה כזו ללא טעם היא גבוהה יותר מקיום בגלל סיבה מסוימת. אנחנו עושים כי ה' ציווה – וזהו. אם נפנים את הנקודה הזו שכל מצווה שלנו היא צעד גדול ומשמעותי שעושה נחת רוח לקב"ה – אנחנו נתחיל להרגיש בעז"ה את הטעם נפלא במצוות. ככל שנחשוב, נתבונן, נרצה ונשקיע בדבר מסוים – כך הקב"ה יתן לנו את הזכות גם ליהנות מהטעם המופלא של המצוות.

תראי, כתבת בסוף שלתפילה את דווקא כן מצליחה להתחבר. זה מדהים ומעולה! בתפילה אנחנו מדברים עם הקב"ה והוא מקשיב לנו. הוא מחכה לתפילה שלנו ושמח מאד כשאנחנו פונים אליו! נצלי את ההזדמנות הזו, ותבקשי מהקב"ה שיעזור לך להתחבר יותר לקיום המצוות. שיעזור לך להבין את הטעם, שיתן לך כוח להמשיך וללמוד. אין תפילה של סתם, ובעז"ה ה' ישמע ויעזור.

כיוון שאני לא מכיר אותך, אני לא יודע להמליץ על ספר שיהיה לך מתאים וטוב. הרמב"ם במורה נבוכים מדבר על טעמי המצוות. מוזמנת לנסות לפתוח שם ולראות אם מתאים לך. יש היום ספרים עם ביאור למורה נבוכים (של הרב אבינר לדוג') שיכולים לעזור לך להבין יותר.

ממליץ מאד למצוא רב או דמות תורנית שאת אוהבת וזמינה, שיכול להדריך ולכוון אותך לפי מה שמתאים לך ולפי הצרכים שלך. כמובן שאם יש לך שאלות מסוימות על מצוות ספציפיות – את יותר ממוזמנת לחזור אלינו ולשאול, ונשתדל עד כמה שאפשר להסביר ולקרב אותה ללב.

מקווה שעזרתי ונתתי כמה כיוונים שיתיישבו על הלב.

בהצלחה רבה!

ישראל

כתבות נוספות