שאל את הרב

למה מניחים תפילין?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/12/21 15:13 טז בטבת התשפב

שאלה

למה אנו מניחים תפילין

תשובה

נהוראי ואליאב, מה שלומכם? טוב וכיף שפניתם ושאלתם. השאלה שלכם מעולה וחשוב מאד לברר אותה. במיוחד בגילכם, שנה לפני בר המצווה.

התשובה היסודית ביותר לשאלה למה מניחים תפילין היא, כי השם ציווה. כמו שכתוב בתורה לשמור שבת, וכמו שכתוב שאסור לאכול בשר וחלב יחד – כך גם כתוב שצריך להניח תפילין. ולכן אנחנו מקיימים.

אחרי שהבסיס קיים, ואנחנו מקיימים את מה שהקב"ה אמר, כי הוא ציווה וזה מספיק לנו, כמובן שיש עוד הרבה מאד הסברים, פנימיים יותר. אחד ההסברים היפים ביותר הוא, שהקב"ה וכנסת ישראל משולים לזוג אוהבים. ומה עושה זוג כזה? חושבים זה על זה כל הזמן! ולא רק זה, אלא שבחתונה החתן שם על הכלה טבעת, אותה היא עונדת אותה על האצבע כל הזמן. וכשהיא מסתכלת עליה – האהבה שלה לחתן רק מתחזקת. הטבעת הזו, היא התפילין. הקב"ה אוהב אותנו, וזיכה אותנו במצוות תפילין. שהן הסימן שאנחנו קשורים אליו. המחשבות שלנו קשורות בו, הלב שלנו מרגיש אותו, והמעשים שאנחנו עושים בידיים – גם הם בשבילו. לא סתם אנחנו קושרים את הרצועות על היד והראש. אנחנו מראים שאנחנו קשורים אליו, קשורים בו.

כתוב בגמרא במסכת ברכות, שלא רק אנחנו מניחים תפילין, אלא גם הקב"ה כביכול מניח תפילין. וכמו שבתפילין שלנו כתובות הפרשיות המראות על אהבת ה', כך בתפילין שלו כתוב על אהבת ה' אותנו. "ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ". כך, שאנחנו מניחים תפילין שהן כמו טבעת המורה על אהבתנו לקב"ה. והקב"ה כביכול מניח תפילין, המורות על אהבתו אותנו. אשרינו שזכינו!

כמובן שיש עוד הרבה מאד הסברים, ואתם יותר ממוזמנים להמשיך ולבדוק בעצמכם.

מצרף לכם שני קישורים לסרטונים קצרים, עם רעיונות יפים על מצוות התפילין.

בהצלחה רבה!

ישראל

כתבות נוספות