שאל את הרב

למה לשמור שבת וכשרות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 13/10/09 16:51 כה בתשרי התשע

שאלה

איך להסביר לאדם חילוני למה לשמור שבת? וכשרות? באיזה דרך אני יכולה להסביר את הסיבות ?

תשובה

בס"ד
שלום רב,
מצוות בכלל, גם שבת וכשרות, הם מעשים שכדי לקיים אותם באמת, צריך כוונה, צריך להתלהב. אדם מאמין מתלהב מכך שהוא עושה את רצון ד'.
אבל האדם הדתי מתלהב הרבה פעמים גם מהחיבור הכלל ישראלי שהמצוות יוצרות:
חיבור לכל היהודים החיים עכשיו. אתה שומר שבת וכשרות, לובש ציצית וקובע מזוזה ובכך משתייך לעמך.
וחיבור ליהודים בכל הדורות הקודמים - אתה שומר שבת וכשרות וכך אתה מחובר לאברהם אבינו, למשה רבינו, לרבי עקיבא, לרש"י ולרמב"ם ולגאון מוילנא ולכל קהילות ישראל שאף מסרו נפשם על המצוות הללו.

החיבור לעם שלי, זו חוית קיום המצוות של החילוני. עבור יהודי חילוני השבת והכשרות הם החיבור העמוק לעם ישראל ולסוד הקיום הנצחי שלו. גם מי שלא מאמין במקור אלוקי לתורה ומצוות יודע שהכוח שקיים את עמ"י ושמר עליו במשך אלפי שנים - בדרך נפלאה שאין כמותה בעולם - הכוח הזה היו המצוות.
זרמים שהיו בעם ישראל ולא שמרו מצוות - נכחדו ונעלמו.

המצוות הם גם הדבק שיוצר את ה-'יחד' של עמנו. מה שאחד את היהודים שבאו מרוסיה ותימן, מגרמניה ועירק היו רק המזוזה וברית המילה, הכשרות, השבת, החגים וכד'.

יותר מכך - גם כיום הדבר שמיחד את עם ישראל (עם כל הכבוד וההערכה לפרס נובל, למדליה אולימפית וכו') זו השבת והכשרות - את זה מגלה כל יהודי ויודע בוודאות כל גוי.

ביאליק - המשורר הלאומי - נאבק על שמירת השבת בציבור בכל כוחו, הוא הבין שאם אין שבת אין המשך לעם ישראל.

העובדה שרוב מכריע של יהודים, גם כיום, מקפיד מאוד על שתי מצוות: ברית מילה ויום כיפור, מוכיחה שבעומק הכרתם הם מבינים שהרבה מצוות (שבת, כשרות וכד') צריך לשמור, אלא שאין להם מספיק מוטיבציה וכוח לעשות זאת.

כתבות נוספות