שאל את הרב

למה לעזור לשמאלני בצומת מסובים?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 10/06/15 17:37 כג בסיון התשעה

שאלה

הרב תסביר לי בבקשה למה אני צריך לעזור ב12 בלילה לאדם חילוני שמאלני שתקוע עם פנצ'ר בצומת מסובים? למה הרי הוא לא "מחבב " אותי (בלשון המעטה) כי אני דוס אז למה שאני יעזור לו?

תשובה

ב"ה

שלום.

ראשית אם אתה עוזר לכל אדם באשר הוא אדם הרי שאתה מקיים בכך כמה מצוות מדאורייתא ומדרבנן. ובכך אתה מכריע את כל העולם (לא רק את עצמיך) לכף זכות גדולה .
ומי לא צריך זכויות?

וכעת אשתדל להשיבך בקצרה מהמקורות:

במסכת סנהדרין דף כז נאמר " וכשלו איש באחיו - איש בעון אחיו, מלמד שכולם [ערבים זה בזה]"
ובמדרש תהילים פרק ח נאמר" בשעת מתן תורה היו [ערבים זה לזה ]"
ושלושה פירושים נאמרו לערבות זו :

[הפירוש האחד] עם ישראל ערבים זה בזה כל מצווה שאתה עושה משפיעה על השני אפילו שאתה לא מכיר אותו.אבל מכוח הערבות זהו יש השפעה גדולה אחד על השני.

[הפירוש השני] הוא שכל אחד מעם ישראל ערב לקיים את דברי התורה מלשון "כי עבדך ערב את הנער" האחריות היא עלי ולא עליך וכך כל אחד מעם ישראל לוקח אחריות למען עם ישראל.
[והפירוש השלישי ]הוא שעם ישראל ערבים ומתוקים אחד על השני מלשון "ערב לחיך".

יש עוד פירוש מעניין שמובא בספר תומר דבורה והוא שעם ישראל כולו כיחידה אחת תמימה ושלמה בכללותה מעורבת [ומעורבבת עם הקב"ה בכבודו ובעצמו כביכול] מפני שכנסת ישראל יש לה קשר עמוק עם הקב"ה . שאנחנו כביכול בלשון שהיא רק לסבר את האוזן כדי שנבין - עם קרובו,שאנו שארית בשרו כביכול כפי שאומר הפסוק בספר מיכה (ז) "מִי אֵל כָּמוֹךָ נֹשֵׂא עָוֹן וְעֹבֵר עַל פֶּשַׁע לִשְׁאֵרִית נַחֲלָתוֹ לֹא הֶחֱזִיק לָעַד אַפּוֹ כִּי חָפֵץ חֶסֶד הוּא"

ובכל צרותם של עם ישראל כביכול גם להקב"ה צר . ואם יש צער ליהודי אחד אזי גם הקב"ה כביכול נמצא בצער.
ואם כך היא המידה כלפי שמיא ק"ו שכל אחד ואחד מעם ישראל הם קרובי משפחה ממש שאר בשר אחד של השני נשמה אחת לכל עם ישראל שמחולקת בהרבה מאוד גופים איש ואישה שאם אחד חוטא הרי הוא פוגם לא רק את עצמו אלא גם את כלל ישראל ואם אחד עושה מעשה טוב הרי שבזה הוא מזכה את כלל עם ישראל וכפי שאומר הרמב"ם "עשה מצווה אחת הכריע את כל העולם כולו לכף זכות" שכל העולם כולו תלוי בעם ישראל שהוא כמו לב באברים והוא מחיה את כל העולם כולו.

[ולכן כל אדם ואדם צריך לרצות בטובתו של חברו ,צריך לשמוח בשמחתו של חברו, צריך לנחמו בשעת צערו, צריך לעזור לו בשעה שהוא צריך עזרה .]


ובדיוק בשבילך חז"ל פירשו את הפסוק [ונח מצא חן בעני ה' ] .שהוא מצא חן בעיני ה' מפני שהוא היה צדיק תמים במצוות שבין אדם לחברו שהרי תולדותיהם של צדיקים הם מעשים טובים [וממילא מי שטוב לבריות טוב לשמיים ולכן מצא חן בעיני ה' ].
ועל כן זכה נוח לכינוי צדיק תמים ועל זה רמזו שסופי התבות נו[ח] אי[ש] צדי[ק] הם [חשק ]שהיה לו חשק ורצון להיות תמים לכן כתוב שהיה תמים אחרי שהיה צדיק שמידה זו של צדיקות בין אדם לחברו היא זו שהביאה אותו למעלה גדולה שהתורה נותנת לו תואר של תמים. (בשם החיד"א בספרו חומת אנך).

אחי היקר ,סוף דבר אחרי מה שכתבתי לך תבדוק היטב בתוך עצמיך למה לא רצית לעזור לו?
אולי היה לך דלקת בבלוטת החשק?


בהצלחה,


עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות