שאל את הרב

למה לא לרחם על שרון החולה?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 25/09/05 21:23 כא באלול התשסה

שאלה

הרב , אני לא מבין איך אתה יכול לומר ולהגיד הצהרה שכזו... במעמד שהרב נמצא בו , כרב עיר במדינת ישראל , להגיד לא להתפלל לרפואת ראש הממשלה , זה נשמע מוזר מאוד ואפילו לא יהודי.

אני בתור אדם מאמין , אתפלל לרפואת ראש ממשלתי , גם אם אני חושב שמה שהוא עשה היה רע ולא נכון. אני גם אתפלל שגם אדם כזה לא יעלה ויכבוש פעם נוספת את השלטון. אולי אני פעור , ואפילו קצת חוצפן ..

הקב"ה מבקש מאיתנו ונוהג עימנו במידה כנגד מידה...אנחנו מחוייבים לסלוח !

תשובה


בס"ד

אתה יכול להתפלל אם אתה רוצה.

אני לא שונא לו ולא מבקש רעתו. אבל מצד שני אני לא יכול להתפלל עבורו, וזה מה שעניתי לשואל. https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=78995

אתה צריך לשאול את עצמך האם אתה רוצה באמת באמת באמת ששרון ימשיך להנהיג את המדינה?
אם לא - זה מסוכן להתפלל תפילה שכזו. "דובר שקרים לא יכון לנגד עיני".

אני יודע שליבו של כל יהודי מלא רחמים על מי ששוכב חסר אונים במיטתו. אבל אסור שהרחמים יסמאו את עיננו לומר: "אולי הוא יחזור בו".
הוריו של בן סורר ומורה מביאים אותו לבית דין כדי שלא יעשה נזקים עתידיים: "מוטב ימות זכאי ולא ימות חייב". ואע"פ שהלכה זאת היא לא הלכה מעשית אנחנו לומדים ממנה כי כשאדם מוחזק בדרכו הרעה, אי אפשר לפעול מתוך אשליות ותקוות שווא שהוא יחזור בו.

לפי ההלכה הזאת אם תתפלל עליו והוא יחיה וימשיך במעשיו הרעים - גרמת לו נזק. עכשיו הוא יהיה יותר "חייב" בגללך. כשהוא יבוא לעולם האמת אחרי 120 יעמידו אותו לדים על דברים הרבה יותר חמורים. אם אתה אוהב אותו - אל תתן לו להמשיך לפשוע!!

אני מכיר את המעשה על רבי מאיר וברוריה אשתו. משם למדים כי יש להתפלל לתשובתם של רשעים ולא למיתתם. כך גם אני התפללתי לפני הגירוש וגם אחריו.

היום רוצים שאנחנו נתפלל לרפואתו של מי ש"מזיק לרבים" ומבטיח להמשיך ולהזיק!!
אני לא יכול.

אולי אם הייתי צדיק עליון הייתי יכול להתעלות ולהתפלל עליו.
אבל במחשבה שניה אני לא בטוח שלהתפלל עליו זו "התעלות". זה נראה לי כמו "חסידות" על גבם של אחרים. יכול אדם לוותר ולמחול לפי שפגע בו. אבל להיות "רחמן" על חשבונם צערם של אחרים?
איזה חסידות יש כאן?
לוותר בשם אלו שנגזלו ועדין לא הושבה גזילתם?

איך אדם לא יכול להיות "סלחן" כלפי בעלי שררה שמבטיחים להמשיך ולהתאכזר על אנשים אחרים, שהם חלשים מולו?!

רבי יהודה החסיד בספר חסידים כותב שלו שיש להתפלל על הרשעים (סימן תרה), אבל "מי שמחטיא את הרבים וחלה - אין מתפללים עליו שיתרפא. או מי שמונע את הרבים לעשות מצות. ואף מי שהחטיא את הרבים ומתו מקצתם, וחלה - אין מתפללים עליו שיעשה תשובה, כי לא יועיל". (סימן תרפח).

זכור כי אברהם התפלל על אבימלך שיתרפא רק אחרי שהוא חזר בתשובה.


בהצלחה

כתבות נוספות