שאל את הרב

למה יש ניגודים ויצר הרע?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 07/02/02 13:13 כה בשבט התשסב

שאלה

לפני כמה ימים בההיתי באוויר וחשבתי למה ה' יצר את האור וברא את החושך? הלא למה צריך חושך ולמה ניגודים?

ועוד שאלה שעלתה במוחי אם הקב"ה ברא עולם שסופו הוא שלמות אז למה הוא ברא את היצר הרע?

שאלה זו מתקשרת לאור וחושך אם יש ניגודים כאלו איפה השלמות? כמו כן לגבי מים ואש.

תשובה

בס"ד

שלום
כי דרך הניגודים מוצאים את המאחד. העיקר אינו באור או בחושך אלא במה שיצר את שניהם.
איש ואשה זכו שכינה בינהם.
לא אצל האיש ולא אצל האשה אלה בניהם.
כך בכל דבר שיש ניגוד שמים וארץ - חומר ורוח - תורה ותפילה וכד'

וכן לגבי היצר הרע - כי דרך היצר הטוב תהיה טוב כמו בהמה או כמו מלאך אבל לא תגיע למדרגה של כסא הכבוד שישראל מגיעים אליו ומלאכים לא - וזה בדיוק הויכוח של משה רבינו עם המלאכים במסכת שבת

---------


(1) תלמוד בבלי מסכת שבת דף פח/ב
ואמר רבי יהושע בן לוי בשעה שעלה משה למרום אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא רבונו של עולם מה לילוד אשה בינינו אמר להן לקבל תורה בא אמרו לפניו חמודה גנוזה שגנוזה לך תשע מאות ושבעים וארבעה דורות קודם שנברא העולם אתה מבקש ליתנה לבשר ודם מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו ה' אדנינו מה אדיר שמך בכל הארץ אשר תנה הודך על השמים אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה החזיר להן תשובה אמר לפניו רבונו של עולם מתיירא אני שמא ישרפוני בהבל שבפיהם אמר לו אחוז בכסא כבודי וחזור להן תשובה שנאמר מאחז פני כסא פרשז עליו עננו ואמר רבי נחום מלמד שפירש שדי מזיו שכינתו ועננו עליו אמר לפניו רבונו של עולם תורה שאתה נותן לי מה כתיב בה אנכי ה' אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים אמר להן למצרים ירדתם לפרעה השתעבדתם תורה למה תהא לכם שוב מה כתיב בה לא יהיה לך אלהים אחרים בין עמים אתם שרויין שעובדין עבודת גלולים שוב מה כתיב בה זכור את יום השבת לקדשו כלום אתם עושים מלאכה שאתם צריכין שבות שוב מה כתיב בה לא תשא משא ומתן יש ביניכם שוב מה כתיב בה כבד את אביך ואת אמך אב ואם יש לכם שוב מה כתיב בה לא תרצח לא תנאף לא תגנוב קנאה יש ביניכם יצר הרע יש ביניכם מיד הודו לו להקדוש ברוך הוא שנאמר ה' אדונינו מה אדיר שמך וגו' ואילו תנה הודך על השמים לא כתיב מיד כל אחד ואחד נעשה לו אוהב ומסר לו דבר שנאמר עלית למרום שבית שבי לקחת מתנות באדם בשכר שקראוך אדם לקחת מתנות אף מלאך המות מסר לו דבר שנאמר ויתן את הקטורת ויכפר על העם ואומר ויעמוד בין המתים ובין החיים וגו' אי לאו דאמר ליה מי הוה ידע:
----------
מה שכתבתי הוא קצר - אבל אם תחשוב תראה שיש הרבה מה להרהר בו.

כתבות נוספות