שאל את הרב

למה יש אנטישמיות

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 09/03/02 16:54 כה באדר התשסב

שאלה

לכבוד הרב שמואל אליהו

שלום שמי מור ואני בת 14.

אני נמצאת בועדת עיתון ורוצה לדעת מתי האנטישמיות התחילה (אצל היהודים כמובן) באיזה תקופה. אני שאלתי הרבה אנשים אבל לצערי אף אחד לא ידע איך לענות ליכל אחד ותשובתו.

אני אשמח לקבל חומר על "תולדתה" של האנטישמיות וגם חוות דעת שלך (למה זה קורה בדרך כלל)

תודה מור

תשובה

בס"ד
שלום מור

האנטישמיות שהיא שנאת עם ישראל התחילה בדיוק בשעה שעם ישראל נוצר, ככל שעם ישראל תפש יותר ויותר את מקומו – כך היתה השנאה אליו יותר ויותר גדולה. ככל שהיהודים ניסו להתקרב אל הנכרים יותר ויותר – כך היתה הדחיה אליהם יותר גדולה.

הביטוי האנטישמי הראשון שאני מכיר כזלזול על רקע המוצא הוא "נער עברי עבד". זה ביטוי שאומר השר המצרי המשוחרר על יוסף שעזר לו בכלא. אחר כך בא הביטוי "כי לא יוכלו המצרים לאכול את העברים לחם כי תועבה הוא למצרים". פסוק זה בא להסביר מפני מה המצרים לא אוכלים לחם עם,,, יוסף שהוא המשנה למלך. הם צריכים אותו, הוא הציל את כלכלתם. הוא הציל אותם מרעב וכו' אבל הם לא אוכלים איתו לחם. רק לנצל את כישוריו.

שימי לב! כאן עדין אין "עם ישראל" – יש רק תחילתו של עם – משפחה אחת גדולה.

כשעם ישראל הולך ומתגבש – נוצרת שנאה תהומית המבוטאת בכך שפרעה מורה לכל עמו להשליך את התינוקות ליאור – "רצח עם" על אף שזה מנוגד לכל הגיון כלכלי. הרי הם עבדיו, הם כוח עבודה זול, זוהי שנאה טוטאלית.
כאן זה התחיל.

מתן תורה יצר שוני התנהגותי חריף יותר בין עובדי האלילים למינהם בכל העולם לבין עם יחיד בעולם שמאמין באל מופשט.
עם יחודי שמתנהג באנושיות לעבדיו.
עם יחודי שנותן יום חופש שבועי לכל הפועלים ולכל העבדים.
עם שנוהג על פי אמות מידה שהיום הם מאוד מובנות אבל בעולם האלילי שם פעם הם היו מאוד משונות.

את מבינה לבד שהנהגות כאלה יכולות להתסיס את כל העבדים בסביבת עם ישראל שרואים כי אפשר לתת יחס אחר לעבדים. לפועלים המנוצלים וכד'

כאשר רומא עמדה לכרות ברית עם ישראל בתחילת היותה אימפריה היא שלחה לישראל שליח לעמוד על טיבו של העם המשונה הזה והוא כותב מכתב ומזהיר כי היחס המשונה של עם ישראל לעבדים שלהם עלול ליצור משבר ברומא שבנויה על העבדים הרבים שנמצאים בה. מדינה שכל כלכלתה בנויה על כוחות זולים אלו. מיותר להסביר למה ההלכה שאוסרת להסגיר עבד אל אדוניו גרמה צרות צרורות לכל הסביבה.

הגלות שהעבירה את היהודים אל בין אומות העולם יצרה דחיה עוד יותר גדולה, כמו שכל גוף חי דוחה אבר זר המושתל בתוכו. כך שנאו את היהודים. שנאו את היהודים בגלל היותם עשירים ובגלל היותם עניים. בגלל היותם נצלנים ובגלל היותם עצלנים. בגלל התערבותם בחברה ובגלל הבדלותם. בגלל שאין להם מדינה ובגלל שיש להם מדינה.

האמת היא ששנאו אותם בגלל שונותם הבסיסית. הם עם מיוחד – שונה מכולם שרק כאשר הוא יבצע את תפקידו – להביא ברכה לעולם "ונברכו בך כל משפחות האדמה" רק אז תשקט השנאה הזו לעולמים.


כתבות נוספות