שאל את הרב

למה ה ' עשה שיהיה רשע וטוב לו

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 26/12/17 11:19 ח בטבת התשעח

שאלה

שמתי לב שבעולמנו נראה כאילו העולם של הלא מאמינים יותר טוב מהעולם שלנו הדתיים כמו שנאמר:" צדיק ורע לו רשע וטוב לו",מדוע זה כך?,מדוע ה' עשה זאת שלצדיקים יהיה קשה יותר לחיות?,לדעתי זה די מרחיק אנשים שרוצים לחזור בתשובה...

תשובה

ב"ה

שלום.

שאלתך היא שאלה עתיקת יומין עיין נא בדברי המשנה והתלמוד את השאלה ואת התשובה .

ולאחר מכן אם תהיה לך שאלה נוספת ממוקדת יותר אשמח להשיבך.

תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף נד :

משנה :

שאלו את הזקנים ברומי: אם אין רצונו בעבודת כוכבים, למה אינו מבטלה?

אמרו להן: אילו לדבר שאין צורך לעולם בו היו עובדין היה מבטלו, הרי הן עובדין לחמה וללבנה ולכוכבים ולמזלות, יאבד עולמו מפני השוטים? אמרו להן: א"כ, יאבד דבר שאין צורך לעולם בו, ויניח דבר שצורך העולם בו! אמרו להן: אף אנו מחזיקין ידי עובדיהן של אלו, שאומרים: תדעו שהן אלוהות שהרי הן לא בטלו.

תלמודף

תנו רבנן : שאלו פלוסופין את הזקנים ברומי: אם אלהיכם אין רצונו בעבודת כוכבים, מפני מה אינו מבטלה?

אמרו להם: אילו לדבר שאין העולם צורך לו היו עובדין הרי הוא מבטלה, הרי הן עובדין לחמה וללבנה ולכוכבים ולמזלות, יאבד עולם מפני השוטים? אלא עולם כמנהגו נוהג, ושוטים שקלקלו עתידין ליתן את הדין.

דבר אחר: הרי שגזל סאה של חטים והלך וזרעה בקרקע, דין הוא שלא תצמח, אלא עולם כמנהגו נוהג והולך, ושוטים שקלקלו עתידין ליתן את הדין.

דבר אחר: הרי שבא על אשת חבירו, דין הוא שלא תתעבר, אלא עולם כמנהגו נוהג והולך, ושוטים שקלקלו עתידין ליתן את הדין.

והיינו דאמר ריש לקיש, אמר הקדוש ברוך הוא: לא דיין לרשעים שעושין סלע שלי פומבי, אלא שמטריחין אותי ומחתימין אותי בעל כרחי.

שאל פלוספוס אחד את ר"ג, כתוב בתורתכם: כי ה' אלהיך אש אוכלה הוא אל קנא, מפני מה מתקנא בעובדיה ואין מתקנא בה? אמר לו: אמשול לך משל, למה"ד? למלך בשר ודם שהיה לו בן אחד, ואותו הבן היה מגדל לו את הכלב והעלה לו שם על שם אביו, וכשהוא נשבע - אומר: בחיי כלב אבא, כששמע המלך, על מי הוא כועס, על הבן הוא כועס או על הכלב הוא כועס? הוי אומר: על הבן הוא כועס. אמר לו: כלב אתה קורא אותה? והלא יש בה ממש! אמר לו: ומה ראית? אמר לו: פעם אחת נפלה דליקה בעירנו, ונשרפה כל העיר כולה ואותו בית עבודת כוכבים לא נשרף! אמר לו: אמשול לך משל, למה"ד? למלך ב"ו שסרחה עליו מדינה, כשהוא עושה מלחמה, עם החיים הוא עושה או עם המתים הוא עושה? הוי אומר: עם החיים הוא עושה. א"ל: כלב אתה קורא אותה, מת אתה קורא אותה, א"כ יאבדנה מן העולם! אמר לו: אילו לדבר שאין העולם צריך לו היו עובדין הרי הוא מבטלה, הרי הן עובדין לחמה וללבנה, לכוכבים ולמזלות, לאפיקים ולגאיות, יאבד עולמו מפני שוטים? ... "

דע לך כי הקושי שיש לך בעבודת ה' זה דבר שמצמחי אותך ונותן לך חיים כך הקב"ה ברא את העולם שהקושי הוא הוא שנותן את החיים ותמיד תמיד החושך בא לפני האור ועשיו לפני יעקב תחשוב על זה!

בברכה,

עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות