שאל את הרב

למה ה' ברא את העולם ואותנו - לא מושלמים? למה יש קושי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/09/19 16:17 כז באלול התשעט

שאלה

לפי מה שהבנתי, ה' נותן לנו סבל בחיים כדי לפתח את הנשמה - ובשביל זה גם כל הירידה לעולם. אבל למה שה' יכאיב לנו? למה לא לברוא אותנו מושלמים מלכתחילה?

תשובה

שלום וברכה!

שאלה יפה את שואלת! ננסה לענות.

הזכרת רעיון נכון אבל לא מדויק. אמרת שהקב"ה נותן לנו סבל בחיים כדי לפתח את הנשמה. זה נכון אבל רק חלקית. כי זו בעצם תפיסת הנצרות, שהעולם הזה רע וירדנו אליו כדי לסבול ולהתייסר.

לפי היהדות, הנשמה יורדת לעולם כדי לעבור תהליך של התעלות, וזה קורה דרך דבקות בה' על ידי קיום מצוות, עבודת המידות, לימוד תורה ותפילה. הקב"ה הוא הטוב השלם ואנחנו דבקים בטוב הזה וע"י כך מזככים את נשמותינו. הייסורים והסבל הם אחת מהדרכים שעל ידם הנשמה מזדככת. איך זה קורה? יש כל מיני הסברים אמיתיים ונכונים. אחד מהם הוא שכשאדם סובל הוא ממוקד רק במה שהוא צריך ולא בתאוות או חטאים, הוא מבין פתאום את הטעויות שעשה, מתעורר לתשובה ובעיקר פונה לה' בתפילה ללא גאווה ומידות רעות. שזו בעצם דרך עקיפה לחזור לדרך של התהליך החיובי שדיברנו עליו מקודם. ובגדול, ירדנו לעולם כדי לחיות, לא לסבול. לחיות חיים שמחים ומלאים בטוב אמיתי.

שאלת גם למה הקב"ה לא ברא אותנו מושלמים? למה הקב"ה היה צריך לברוא עולם? אי אפשר להבין לגמרי, רצון ה' נסתר מהבנתנו. אבל, אנחנו כן יודעים שהקב"ה ברא אותנו במטרה להטיב לנו, והוא הטוב הגדול ביותר. לכן, על ידי העבודה שאנחנו עושים בעולם הזה אנחנו דבקים בקב"ה ונהיים דומים לו ויותר קרובים אליו, לטוב, וכך טוב גם לנו ולנשמתנו.

לקב"ה אין עניין בבריאת רובוטים מושלמים, ללא ההתקדמות וההתעלות אין בכך הוספה של טוב. דמייני שהיו נולדים לך ילדים מושלמים, יודעים הכול מבינים לבד, לא צריך להסביר ולהדריך אותם בכלום. לא היית מצטערת? וודאי שהיית. ובלי להסביר יותר מידי, זה נובע מהיותך אנושית ובעלת בחירה, הבחירה בטוב היא הטוב האמיתי ולא רק התוצאה. כי באמת אין דבר שהוא מושלם חוץ מהקב"ה.

שנה טובה ומבורכת!

אסף

כתבות נוספות