שאל את הרב

למה בני אדה"ר, האבות, ילדים ויולדות פטורים ממצות

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 18/05/02 15:37 ז בסיון התשסב

שאלה

לרב שלום!

איך אפשר לומר שהאבות שמרו את כל התורה הרי הם עברו על איסורי תורה ממש!

כגון יעקב שלקח שתי אחיות, ראובן שלקח את אשת אביו,יהודה שהיה עם כלתו וכו'

תשובה

בס"ד

האבות קיימו את התורה אבל לא באותה מדרגה שאנחנו קיימו אותה אחרי מתן תורה.

קיום המצוות לא היה חובה על האבות. במקרה שהם ראו שקיום המצוה יכול להביא אותם למצב שבו הם לא יעשו את רצון הבורא - היתה להם רשות שלא לקיים את אותה מצוה.
מה שאין כן אחרי מתן תורה אין רשות לבני אדם להחליט שמצוה מסוימת אינה רלונטית ואינה משרתת את רצון הבורא ועל כן נבטל אותה.
דוגמא לדבר זה הסיפור עם חזקיה שלא רצה לשאת אשה כי ראה ברוח הקודש שיצאו לו בנים משחיתים. אמר לו ישעיה גם אם יש לך רוח הקדש אינך רשאי לבטל את תורת משה בגלל השגתך הגדולה.

וראה: https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=8396

מצב זה אילו היה מתרחש קודם מתן תורה היה נגמר אחרת כי קודם מתן תורה היתה רשות לאדם לקדם את העולם לבורא על פי הבנתו כי עדין לא נצטוינו בתריג מצוות.

למתן תורה היתה עוד השפעה גדולה והיא מוזכרת בסיפור של "תנורו של עכנאי" ואכמ"ל.

מצב זה בו לא ניתנה תורה חיוני לשלב הראשוני להקים את עם ישראל. יש דברים שמותרים לתינוק וילד קטן כשיש מבוגרים שמשגיחים עליו מלמעלה. וגם אז לא מתירים לו כל דבר.

אתן לך שתי דוגמאות לכך:
ילד אינו חייב במצוות עד גיל שלוש עשרה, ומאידך יש חובת חינוך על אביו כלפיו בכל המצוות. הוא מקיים כל המצוות לא בדרגת חיוב.
למה?
גם כדי להרגיל את האדם לקיים את המצוות באהבה - לא בחיוב וכפיה. וגם בגלל שבמצב העדיןוהראשוני בו הוא נמצא הרי זה כמו "פיקוח נפש". רצה הקב"ה שתהיה לו האפשרות להתבסס ולהתחזק בחיים.
כמו יולדת שבשלשה הימים הראשונים ללידה מחללים עבורה שבת אף אם לא אמרה צריכה אני.
הכל מאהבת הבורא אותה לתת לה אפשרות לחיות בבריאות שלמה. מה יהיה על התיקון הרוחני שלה?
כנראה שהקב"ה אומר: אני אתקן את כל התיקונים הרוחניים הראוים לבא על ידה. סוף סוף היא היתה שותפה שלי בהבאת ילד לעולם וכך דרכם של שותפים שכאשר אחד עסוק השני עוזר לו.

דוגמא נוספת היא בניו של אדם הראשון. הם נשאו אח את אחותו וכד'. על זה נאמר "עולם חסד יבנה".
הקב"ה נתן להם כמה מצוות אבל לא את המצוה הזאת הכל כדי לתת לעולם לצבור כח ואפשרות לקבל תורה ולפעול עם אל.

לכן לא ניתנה תורה לעם ישראל לפני שהיו שם שישים ריבא המסוגלים לקחת את המשימה לקבל את התורה ולהביא דרכה אור וחיים לעולם.

גם הם היו צריכים לקבל עירוי חיים אחרי כל מאמר ומאמר מעשרת הדיברות, ללמדך עד כמה גדולה המשימה וכמה כוחות חיים צריכים לשאוב משמים על מנת להביאם לארץ.

כתבות נוספות