שאל את הרב

לימוד תורה לנשים

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 28/04/02 15:26 טז באייר התשסב

שאלה

לה"ו

לכבוד הרב הגאון הרב שמואל אליהו שיזכה לימים טובים וארוכים.

כבר פנינו אליך בשאלה זו, אך אנו פונות שוב כי כנראה היתה טעות באימל.אנו בנות כיתה י"א והרקע לשאלות אלו היא עבודה בתושב"ע שעלינו להגיש.

רצינו לדעת מה דעת כבודו בנושא לימוד תורה וההתעמקות בה ע"י נשים בתקופתנו לאור דעת ר' אליעזר:"כל המלמד את בתו תורה כאילו מלמדה תיפלות.." בניגוד לדברי ר' בן עזאי שסובר שחייב אדם ללמד את בתו תורה. ולאור אמרתו של ר' אליעזר בן הורקנוס לבנו (לאחר שמטרונה שפנתה אליו בשאלה ), "ישרפו דברי תורה ואל ינתנו לנשים".

רצינו לשאול מה הביא את חז"ל לסבור ש א ס ו ר ללמד נשים תורה ולא רק שהם פטורות מהלימוד. האם זה נובע ממעמדן של הנשים מאותה התקופה ?

ובכן רצינו לשאול מה דעתו של כבודו לאור השינויים בתקופות- עם פריצת ההשכלה.

ועוד שאלה

מדוע ניסו להכשיל (ממש במזיד!)את ברוריה אשת ר' מאיר הצדקת שהרי:"בפני עיוור לא תתן מכשול" ועוד לא רק שהכשילוה אלא הליעיגו אח"כ עליה .

ולא נמשיך כי הרי צריך ללמד זכות.

אנו נשמח לשמוע את תשובת כבודו בהקדם האפשרי, אם זה אינו מלמעלה מטרחתך,

ונשמח עוד יותר לראות אותך מוסר לנו תשובה מחר בירושלים עיר הקודש כשנלך להקריב קורבן תודה על בניית בית המקדש .....

אמן.

תודה רבה, נוגה ומוריה.

תשובה

בס"ד

אני מאוד רוצה להאריך בתשובה לשאלה זו כי היא באמת מאוד חשובה, אך יש הרבה שאלות שמחכות לתשובה ואסתפק בקיצור.

יש לימוד תורה שנשים חייבות בו לא פחות מגברים והוא כל מה ששיך אליהן. כל מה שקשור באמונה, תורה נביאים וכתובים, מוסר ועומק האמונה.
כמובן שכל ההלכות השייכות אליהם וכד' - מותר וצריך.

לכן נשים מברכות ברכת התורה. אם לא היו חייבות - לא היו מברכות.

דברי רבי אלעזר שהזכרתם נאמרו על נשים שרצו ללמוד תורה בפילפול כמו גברים. בסגנון של גברים במלחמתה של תורה בהתנצחות וכד' שלא שייכים כלל לנשים.

הסיבה שהדברים נאמרו על ידי רבי אלעזר בתקיפות היא בגלל שכנראה היה חשש לסחף ציבורי בגלל מעמדה החזק של השואלת.
שם מסופר על גברת אחת שהיתה נדבנית של בית המדרש והיתה מן הסתם אשה חזקה ותקיפה. כל זה טוב אם לא היתה מנצלת את מעמדה לשנות סדרי בראשית בניגוד לדרך התורה. היא רצתה ללמוד תורה כמו גברים.
על כן ראה רבי אלעזר לדחות אותה בתקיפות יתירה.

בימינו התירו גדולים ללמד תורה לנשים בלי פיקפוק, ואף על פי כן אני סובר שלמען השלמות ראוי לנשים שתלמדנה את האמירות הרכות של התורה "כה תאמר לבית יעקב" ולא הדברים הקשים כגידים "ותגד לבני ישראל"
לימוד הגמרות הקשות עלול להביא אותן לראות את התורה בצורה התקיפה שלה וזה לא מה שישמח אותן. וחבל כי דברי התורה צריכים למלא את האדם בשמחה ובבנין ולא בידע בלבד.

תזכר לטוב שרה שנירר שהקימה את "בית יעקב" שהיה פריצת דרך חדשנית בעולם בלימוד תורה לנשים, היא קיבלה את הסכמתם של גדולי התורה והצליחה אף שהיו לה מתנגדים (וכי יתכן שלא?)

גם בימינו יש לברך על הקמת המדרשות לבנות הלומדות תורה לשמה וזה ממש ברכה גדולה.

לו היו שואלים אותי הייתי מיעץ להרבות במדרשות אלו בלימוד אמונה וחסידות, הלכות הבית ולא הלכות בית המקדש.

להרבות תפילה שמחה וניגון, הרבה אמונה וחיזוק, הרבה פנימיות התורה שמחוברת לחיים.

2- ברוריה?
לדעתי רבי מאיר הכיר שהיתה כאן טעות בכך שהעמידו אותה בנסיון ולכן הוא ברח. עוד יותר טעות היתה בלגלוג.
יש לזכור כי מי שניסה אותה - לא הוא לעג עליה.

בכל מקרה זה כואב מאוד. ואני מקווה שהלקח נלמד לכל הכיוונים.

חבל, חבל, חבל.

נסיים בטוב. היום יש הרבה תורה והרבה חיזוק במעמד הנשים הלומדות וזה ממש טוב, ובלבד שהגברים לא יעברו לתחומם של הנשים והנשים לא יעברו לתחום הגברים ואז יהיה העולם יותר מורכב ויותר שלם.


כתבות נוספות