שאל את הרב

לימוד תורה ועוד

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 22/12/03 05:20 כז בכסלו התשסד

שאלה

לכבוד הרב שלום!

רציתי לשאול אם הרב יודע מה דעתו של מרן הרב אליהו שליט"א בנושאים הבאים:

א. האם אדם שיכול ללמוד כל החיים תורה, במידה שהוא בלי מישרה של רב, האם עדיף שימשיך ללמוד כל חייו. או עדיף שיצא לעבוד במקצועות בעל ערך דתי כגון: תקשורת, פסיכולוגיה, וכד'? ומה אם מקצועות בעלי ערך דתי פחות כגון: רפואה, מתמתיקה וכד'?

ב. האם ראוי לקבל מילגה מהישיבה לזמן קצוב והאם ראוי אפילו לכל החיים?

ג.במידה והאדם יוצא לעבוד האם צריך להחזיר את הכספים שקיבל מהמילגה (בשביל לא להתפרנס מלימוד תורה שמעתי שיש מי שפוסק כך)?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה.

א. אנחנו מתפללים כל יום בעלינו לשבח "לתקן עולם במלכות שדי". איך אנחנו יכולים לעשות משהו מצידינו לשם כך?

דרך שני דברים: על ידי אנשים שעיקר עיסוקם יהיה בתורה, וככל שהתורה שלהם תהיה מאירה את חיי המעשה, ובעיקר ב"ללמוד על מנת ללמד", את העם הצמא לדבר ה',
וגם על ידי אנשים שיעסקו בחיי המעשה וירוממו אותם לאור התורה.
יש היום הרבה תחומים שדורשים תיקון גדול, כמו מערכת המשפט למשל. יש אדם שיש לו יכולות וכשרונות לתקן את העולם, את חיי המעשה, כמובן לאור התורה – וגם זה חשוב מאוד.

יש הרבה אנשים שקיבלו הדרכה אישית מגדולי הדור לעסוק בתחום שאינו לימוד תורה, כי שם ביכולתם להשפיע יותר. בכלל זה עיסוק בגמילות חסדים, רפואה, ועוד.

אבל זאת כאשר לאדם יש כשרונות מיוחדים ויכולת השפעה גדולה. לא תמיד יש כל כך יכולת להשפיע, ולמשל ביחס לתקשורת, הרי גם מי שלומד תורה יכול להשפיע על ידי "תקשורת", בין אם מדובר בתכניות רדיו, שיעורים המועברים בלווין או אינטרנט. ההשפעה של אדם פרטי בתקשורת הכללית היא בדרך כלל קטנה, וודאי שלימוד תורה עדיף עליה.

ולמעשה, אין לכך נוסחה קבועה לכל, הדבר תלוי בכל אדם לגופו.

בכל מקרה - גם מי שעוסק בחיי המעשה עליו לדעת את יסודות התורה, בהלכה ובאמונה.

ב. בימינו מי שלומד יכול לקבל מילגה כי הוא מועיל לכלל ישראל. וראוי שיתרום מזמנו לציבור שתומך בו בשיעורים או בתפילות או בשניהם.
והרבה גדולים למדו מצאו דרך להתפרנס אגב כך, כמו עיסוק בחינוך, רבנות וכו'.

ג. הוא לא חייב להחזיר, כי עצם הלימוד שלמד הוא בעל ערך ומשפיע באופן רוחני על העולם, אבל אם יש לו יכולת וליבו נדבו לכך – ודאי טוב שיחזיר.

בהצלחה

כתבות נוספות