שאל את הרב

לימוד תורה באינטרנט

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 25/06/13 00:27 יז בתמוז התשעג

שאלה

שלום רציתי לדעת עם יש מישהוא חילוני שרואה סירטונים של רבנים ביוטיוב זה נחשב כמו שיעור רגיל שיש בו מיצוות או שאין בזה מיצוות?

תשובה

שלום!

בכל לימוד תורה יש מצווה, גם בשמיעת שיעור באינטרנט, אבל יש רמות בלימוד תורה. כמו להבדיל שיש הבדל בין מי שרואה סרטים על מדע לבין מי שלומד באופן מסודר מדע באוניברסיטה.

נוסף על זה, בלימוד תורה ישנו גם את העניין של העמל והטורח בלימוד שעל ידו נקנית התורה בנפש האדם, כמו שכתוב (מסכת אבות ה,כג) "לפום צערא - אגרא" (כלומר, בתרגום לעברית: לפי גודל הצער והמאמץ - כך גדול השכר".

בשמיעת שיעור באינטרנט יש פסיביות, ואין מאמץ אקטיבי בקניין התורה. כמו כן לא משמיעים בפה את הלימוד ולא מתאמצים בקניין התורה. אמנם זהו לימוד תורה, אבל חסר את רוב ועיקר מעלותיו.

וכך כותב בילקוט יוסף בהלכות תלמוד תורה:

"ברית כרותה שכל הקובע תלמודו בבית הכנסת או בבית המדרש לא במהרה שוכח. וכל היגע ועמל בתלמודו בצינעא, מחכים, שנאמר ואת צנועים חכמה, וכל המשמיע קולו בשעת תלמודו, תלמודו מתקיים בידו, אבל הקורא בלחש וכל שכן בהרהור במהרה שוכח. ומכל מקום הלומד תורה על-ידי הרהור בדברי תורה, או בכתיבת דברי תורה, מקיים מצוות "והגית בו יומם ולילה". והמעיין בהרהור בדברי תורה, בעומק העיון לעמוד על האמת, נחשב גם כן לעמל התורה, ואין הכרח שיתן בקולו קול עוז".

לכן ההמלצה שלי אליך, שככל מה שתוכל להיכנס ללימוד עמוק וקבוע בישיבה או עם חברותא, ועל כל פנים בספרים הקדושים - תעסוק בזה, ורק מי שאינו יכול, כגון שעובד קשה, או שנמצא בצבא וכדומה, או שצריך הפוגה מהעמל מרוב עייפותו - יראה וישמע שיעורים מוקלטים, אבל בכל המאמץ צריך להקדיש לקניית תורה בצעד אחר צעד בלימוד מסודר.

עלה והצלח!

כתבות נוספות