שאל את הרב

לימוד משחק לדתיות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 17/06/19 07:31 יד בסיון התשעט

שאלה

שלום הרב. אני בכיתה יב באולפנה דתית, שנה הבאה הולכת למדרשת מגדל עוז לפני צבא.

היהודות והדת הן כל חיי, ואני אוהבת את התורה מאוד מאוד.

אבל, יש לי חלום.

אני רוצה להיות. שחקנית.

שחקנית רצינית שלומדת בבית צבי, משחקת בהבימה, ובכל המקומות הגבוהים..

להיות שחקנית מהשורה הראשונה ואני אפילו חושבת שיש לי את הכשרון בשביל זה . שירה, נראות, משחק. הכל.

וזה לא כל כך מתאים.

בגלל שירת נשים, בגלל מגע בין המינים, בגלל הטקסטים, בגלל צניעות.

ואני פשוט חצויה. כואב לי מאוד הלב בגלל זה.

כשאני רואה הצגה אני מתמלאת השראה וציפיה ליום בו אהיה שחקנית, מה שאני יודעת שבפועל לא יקרה בגלל שהדת חשובה לי מאוד ולפעמים אפילו בא לי לזרוק את הכל, לוותר על הדת, ולהגשים את החלום הזה.

אני לא יודעת בדיוק מה לשאול, אני מחפשת מענה. אולי יש דרך כן לעגל פינות? אולי ההלכה לא כזאת נוקשה. ואולי, למה? למה ההלכה דורשת מאיתנו לוותר על התחומים האלה בחיים שלנו.

תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה

הסוגיה שאת עוסקת בה היא סוגיה עשירה ורחבה, מחייבת דיון מקיף, וקשה להתייחס אל סוגיית חיים בתשובה קצרה מהסוג שנכתב כאן. אנסה אפוא מצפן בלבד, וככל שתרצי להרחיב – אשמח.

כרקע, אני מציע לקרוא את https://orot.ac.il/sites/default/files/tallelei-orot/10-18_0.pdf שעוסק בהרבה מהשאלות העקרוניות שמהוות הקדמה לדיון בו אנו עוסקים.

ומתוך רקע זה אני יכול להציע בעיקר שתי דרכים:

האחת – לוותר. להבין שזה לא מסתדר. לראות בכך חלק מעבודת ד' שלך. מהנכונות להקריב את מזבח אמונתך את השאיפות והרצונות האישיים. כמו רבים מאנשי האמונה, שלעתים אף מסרו את נפשם ממש למען אמונתם העמוקה. זו לא דרך קלה. היא קשה מאוד. ויש בה אמת גדולה.

השניה – לראות בכך שליחות. מתוך אמונה שאין תחום עקרוני מחוץ לכנפיה של האמונה ושל התורה, ומאידך גיסא צריך לברר את מקומו של התיאטרון בכלל, ושל צדדי ההופעה בפרט, בתוך עולמנו הדתי, להכריע כי את יוצאת למסע החיים הזה. יהיו שלבים של לימוד, שבהם גם תיתקלי בבשורה גדולה וגם בקשיים גדולים; יהיו שלבים של בשלות, שבהם תצטרכי להכריע היכן ובמה את מופיעה והיכן ובמה לא, ותהיינה אין ספור שאלות לא פתורות שאת תעלי ותבקשי עליהן תשובה, כי אין לנו מסורת על התיאטרון בכלל, ועל נשים בו בפרט. וגם שם תהיינה מגבלות רבות. זו לא דרך קלה. היא קשה מאוד. ויש בה אמת גדולה.

שתי הדרכים מצפות שיגשימו אותן. ואת צריכה להכיר את האות שלך בתורה.

כל טוב וכאמור, אפשר להמשיך ולברר סוגיות אלו.

כתבות נוספות