שאל את הרב

לימוד בישיבה

חדשות כיפה הרב דוד סתיו 10/06/02 11:36 ל בסיון התשסב

שאלה

שלום

אני בוגר יב ואני מתכוון ללמוד בשנה הבאה בישיבה. הורי לא אוהבים את זה כל כך אך השלימו עם זה בסופו של דבר.

לאחרונה אמרתי להם שיש סיכוי שארצה להמשיך ללמוד בהסדר, אך הם רוצים שאלך לצבא לפרויקט שחקים שהתקבלתי אליו (יחידה מובחרת של חיל מודיעין).

הם לא כך כך רוצים לממן לי את הלימודים בשנה הבאה ומתנים את זה בכך שאלך רק לשנה ולא אמשיך בהסדר. אני יכול לשקר ולהגיד שאני הולך רק לשנה אחת, מצד שני אני יכול לעשות להם יסורי מצפון בנושא ולשדל אותם לממן לי את הלימודים שלא בלב שלם.

אולי עדיף שאשמע בקולם ואלך רק לשנה לישיבה. הלחץ לא מופעל רק על ידם אלא גם על ידי קרובי משפחה נוספים (דודים, סבתות..).

האם תוכל ליעץ לי מה לעשות?

שאלה נוספת:

בזמן האחרון יש לי הרבה בגרויות ללמוד ובזמן הפנוי אני משתדל ללמוד תורה לשמה (בניגוד ללימוד לבגרויות). עקב כך כמעט לא יוצא לי לדבר עם אבא שלי, אלא רק להגיד לו שלום. לכן הוא מתלונן שאני לא מתיחס אליו וכועס.

האם זה סותר את מצות כיבוד הורים?

תודה רבה

יום טוב

תשובה

בס"ד

לבנימין שלום,

מצוות כיבוד אב ואם היא אחת המצוות היותר חשובות בתורה. חכמים העלו אותה על נס, והשוו אותה למצוות כבוד לבורא יתברך.

יחד עם זאת, קבעו חז"ל שמצווה זו אינה יכולה לדחות מצווה של תורה, ואפילו לא מצווה מדרבנן. במקרה שלך כאשר מדובר בהחלטות הנוגעות לעתידך, אפילו לא היה הדבר קשור לתורה אלא רק לבחירת מקצוע או אישה וכדו' אין אתה מחויב לשמוע בקולם.

ברור לי שצריך לעשות הכל כדי להסביר להוריך שמדובר בעתידך ובאושרך, ועל כן אתה מבקש מהם שיעזרו לך לעשות הטוב בעיניך. כמובן שאין הם חייבים לממן את לימודיך אלא בתורת צדקה וחסד. אולם, אדרבה, ממן אתה את לימודיך כהלל בשעתו שעשה הכל כדי ללמוד תורה ואפילו מעוני. בכל מקרה איני מכיר ישיבה שלא תקבל אותך בשל חוסר יכולת לשלם.

איחולי לך שתעלה במעלות התורה והיראה, לשמחתך ושמחת הוריך.

אשר לשאלה השניה, נראה לי שהצדק עם אביך, וזאת משני טעמים האחד מצוות כיבוד אב ואם שבוודאי תובעת ממך להתייחס לאבא בכבוד ובחיבה, וזה ודאי כולל דיבור. הנימוק השני הוא מצוות אהבת הרע, שאביך ודאי נכלל בה, הדורשת להקדים שלום לכל אדם וממילא לשוחח עם כל אחד לפי ענינו.

בע"ה תשלים את לימודיך לבגרות ותוכל ללמוד מתוך נחת ושמחה וגם לעסוק במצוות כיבוד אב בהידור.

בברכה, הרב דוד סתיו

כתבות נוספות