שאל את הרב

לימודי מחקר רפואי ומדעי המחשב - ויהדות ?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 10/06/19 06:47 ז בסיון התשעט

שאלה

שלום הרב,

בשנה הבאה אלך בע"ה ללמוד מקצוע המשלב מחקר מדעי רפואי ומדעי המחשב. רציתי לברר מה יש ליהדות להגיד על לימודים של התחום הזה, אילו ערכים אפשר למצוא בו. שמעתי דברים כמו "חשוב לפתח את העולם", "זה אידאל להמציא דברים שיעזרו לאחרים", אבל אשמח לקבל עוד פירוט ומקורות שבהם אוכל להרחיב וללמוד כל הנושא.

תודה רבה מראש!

תשובה

שלום וברכה

ראשית, שתהיה לך הצלחה גדולה בלימודייך.

בניית עולם מחשבתי נעשית ביסוד הדברים בדרך של הצבת סולם.

יש בו תשתית פשוטה – כפי שכתבו לך אחרים – והיא עצם הרצון להבין את העולם יותר, שזהו חלק מהמניע הפנימי שיש לנו בעולמנו.

ושלב גבוה יותר – לתקן עולם. ריבונו של עולם ציווה אותנו "...ומלאו את הארץ וכבשוה", וכל פיתוח מדעי הוא סוג של כיבוש הארץ, שכמובן יכול להיות לטובה וחס ושלום להתדרדר לרעה.

ושלב גבוה יותר – כל תחום מדעי הוא גם תחום שמזמין את מערכת הערכים, המצוות, העקרונות המוסריים וכדו', לעצב אותו, ללמוד ממנו על משמעויות שונות של תחומי הערכים. מדעי המוח לדוגמה – פוגשים את הסוגיה הגדולה של הבחירה החופשית; הגנטיקה – את הדרך בה אנו מתמודדים עם העולם, וכדו'. על כן, יש במה שאת הולכת ללמוד גם מצע לתחומים רוחניים עמוקים.

ובד בבד – להזכיר תמיד כי "זה השער לד' – צדיקים יבואו בו" – לאמור, בסופו של דבר, מה שאנו מבקשים להיות בעולם הוא צדיקים, ולעולם דמותו הרוחנית והמוסרית של האדם היא העומדת בראש כל שאיפותינו.

בדרך כלל, העוסקים בתחומים אלה מצטטים את הפסוק "בכל דרכיך דעהו". אני מניח כי אם תחפשי את הופעת הפסוק הזה ברשת או בספרים – תמצאי עוד קומות בעולמך.

כל טוב

כתבות נוספות