שאל את הרב

מסגרת דתית רחוקה מהבית, או חילונית וקרובה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/09/21 20:25 יט בתשרי התשפב

שאלה

שלום.

סיימתי יב לפני כחודשיים והחלטתי לא להמשיך לישיבה גבוהה, התחלתי את לימודי בכיתה יג במכללה דתית בצפון הארץ אך מהר מאוד הבנתי שקשה לי להיות בפנימייה, הריחוק מהבית הקשה עליי ממש ואפשר לומד שהייתי "בחוסר תפקוד" לכמה ימים, לכן החלטתי לעבור למכללה במרכז הארץ ללא פנימיה אבל היא חילונית ומעורבת ואני לא מרגיש בנוח ללמוד שם בגלל זה. מה לעשות? האם אני צריך לחזור לצפון או להישאר פה? אני נקרע בין שתי האופציות

תשובה

שלום וברכה!

נשמע שאתה מאוד קשוב לעצמך. מצד אחד אתה יודע להגיד שקשה לך להיות רחוק מהבית ולהתגורר בפנימייה. ומצד שני אתה מבין שממש לא נח לך ללמוד כרגע בסביבה מעורבת וחילונית. אתה כותב שאתה 'נקרע בין שתי האופציות', ומבקש תשובה- מה אתה צריך לעשות. והאמת היא שאין תשובה אחת. אני לא יכול להגיד לך מה אתה צריך לעשות. אתה צריך להחליט בעצמך מה מתאים לך.

שאלה נוספת ששווה לחשוב עליה היא- האם יש רק שתי אופציות? כשבאים לקבל החלטה כדאי לבוא עם ראש נקי. הכול אפשרי, ומכאן מתחילים לנסות ולהבין- מה חשוב לי? מה סדר העדיפויות שלי? מה עושה לי טוב ומה עושה לי רע? וכו'.

המצב הנתון הוא שלא טוב לך. גם בסיטואציה הקודמת, לא היה לך טוב. אתה לא אמור לבחור כרגע בין רע לרע יותר. כדאי לפחות לנסות, למצוא פתרון טוב יותר שתהיה שלם אתו. נסה לקחת את זה מכאן ולחשוב על כיוונים חדשים. למשל, האם באמת בדקת את כל האופציות ואין מכללות דתיות במרכז הארץ? אולי יש דרך לגשר על הפער הרוחני שאתה מרגיש במכללה החילונית על ידי לימודי ערב בישיבה? אולי יש אדם קרוב שיוכל ללוות אותך בתהליך של היציאה מהבית למכללה בצפון כדי להתרגל לחיים מחוץ לבית ההורים? אולי בכלל שווה לעזוב את לימודי י"ג אם האופציות כל כך מבאסות עבורך?

דבר אחרון, כדאי לחשוב, האם הקושי לצאת מהבית הוא מצב קיים שאי אפשר לשנות, או שאולי שווה להסתכל עליו כאתגר שיצמיח אותך.

לסיכום, אני ממליץ לך לפתוח את הראש ולחשוב על כמה שיותר כיוונים חדשים. בסופו של דבר אתה לא צריך להישאר איפה שלא טוב לך, ומצד שני לפעמים אפשר להסתכל על הדברים גם בתור אתגר. אתה מאוד מוזמן לדבר איתנו במוקד הטלפוני, בכוכבית 8298, ונוכל לבחון יחד את האפשרויות, ולברר מה כדאי לעשות.

הרבה הצלחה,

אסף

כתבות נוספות